Christer Blomdell ny vd för Isuzu

Christer Blomdell ny vd för Isuzu

Idag tillträder Christer Blomdell formellt som verkställande direktör för bolagen: International Motors Nordic, Subaru Nordic och Isuzu Sverige. Han efterträder Torbjörn Lillrud som, efter 14 år i vd-stolen, nu övergår till andra uppgifter inom IM Group.

Christer Blomdell började på IM Nordic för tio år sedan och har under de senaste åren även varit vice vd i de bolag han nu tar över vd-skapet i. Bolaget ser klara fördelar i den kontinuitet detta ger och den nya ledningen kommer vidareutveckla verksamheten i samma anda som gjort gruppens varumärken framgångsrika.

– Det känns oerhört spännande att få ta över just nu. De kommande åren kommer att innebära helt nya utmaningar för bilindustrin och vi kommer under de närmaste två åren att lansera en rad nya modeller och tekniker för framtiden, säger Christer Blomdell, nytillträdd vd för IM Nordic.

Torbjörn Lillrud tillträder samtidigt tjänsten som Automotive Development Directorpå moderbolaget International Motors Limited i England. Han kommer där ansvara för att utveckla IM Group:s affärsverksamhet inom främst fordon.

Om IM Group Ltd

Moderbolaget IM Group har sitt säte i England och bedriver via sina dotterbolag verksamhet inom flera branscher på flera kontinenter. IM är ett renodlat familjeföretag, som startade sin verksamhet 1976. Förutom fordonsdelen – med bilimport, distribution och egen PDI – utgör IM Business Delevopment, Funding Corporation och fastighetsbolaget IM Properties övriga grundstenar i verksamheten.

International Motors Nordic har sitt säte i Malmö och bedriver främst fordonsimport med varumärkena Subaru i Sverige, Finland, Danmark och Baltikum samt Isuzu i Sverige.

Kategorier

Isuzu är Japans äldsta och största lastbilstillverkare. Rötterna sträcker sig tillbaka till 1916 och tillverkningen startade 1922 i Ishikawajima Automotive Works Company. Idag tillverkas cirka 670.000 lastbilar, bussar och pickuper per år. Företagets erfarenheter och forskning inom den tunga sidan har varit vägledande under utvecklingen av pickupen D-Max. Isuzu D-Max har klassledande dragvikt på hela 3.500 kg samt en bränsleeffektiv motor med låg förbrukning och ett koldioxid-utsläpp på endast 183 g/km, vilket innebär låga driftskostnader och låg vägskatt.

Per Håkansson

Presskontakt Varumärkesdirektör Isuzu Sverige 040-6184937
Jonas Lif

Presskontakt Marknadschef +46739204947

Isuzu ska bli Sveriges snabbast växande pickup-märke

Isuzu Sverige AB är generalagent för Isuzu D-Max pickuper i Sverige. Företaget är ett helägt dotterbolag till International Motors Nordic AB, som via dotterbolaget Subaru Nordic AB även är generalagent för Subaru i Sverige, Finland, Danmark, Estland, Lettland och Litauen. IM Nordic förvärvade Isuzu Sverige 1 december 2015.

Isuzu Sverige
Starrvägen 15