Isuzu Sverige väljer Wallhamn

Isuzu Sverige väljer Wallhamn

Leveransprecision är A och O när man säljer nyttofordon. Förmågan att kunna specialanpassa fordonet efter den aktuella kundens behov och leverera en produkt med hög kvalitet är lika viktigt. Dessa faktorer vägde också tungt när Isuzu Sverige valde Wallhamn som importhamn och PDI för nya Isuzu D-Max.

Efter ett gynnsamt 2016, med en försäljningsökning på drygt 30 procent, ser Isuzu Sverige fram emot en fördubblad försäljning och en ny generation D-Max. För att kunna svara upp mot kundernas krav och möta den ökade volymen, har Isuzu-importören valt Wallhamn som PDI och logistikcenter.

– Wallhamn ligger strategiskt på den svenska västkusten, vilket gör att vi kan kapa leveranstiderna. Samtidigt är det en hamn med stor kapacitet. Något som är viktigt med tanke på våra expansionsplaner och stundande lanseringar, säger Torbjörn Lillrud, vd för International Motors Nordic AB.

I och med samarbetet med Wallhamn får Isuzu Sverige också tillgång till Sveriges mest namnkunniga påbyggare – Bilbyggarna. En avdelning inom Wallhamn AB som, förutom stor rutin när det gäller standardlösningar, även erbjuder avancerade specialbyggen och utvecklar kundunika lösningar.

– Ingen pickupkund är egentligen den andra lik. För att spela i högsta divisionen måste vi kunna erbjuda skräddarsydda lösningar med hög kvalitet och stor leveransprecision. Här ser vi Wallhamn AB som en pålitlig och naturlig partner, säger Gustav Freij, varumärkesdirektör för Isuzu Sverige.

Isuzu Sverige har som målsättning att bli en av Europas bäst presterande generalagenter inom pickupsegmentet och fördubbla sin marknadsandel. Detta kräver att alla led klarar av att leverera och har kapacitet att växa utan att kvaliteten blir lidande. Även här har Wallhamn de förutsättningar som krävs.

– Vi känner genuin stolthet i förtroendet att få bistå International Motors Nordic och Isuzu Sverige i deras kommande introduktioner i vår anläggning och vet att märket kommer att bli ett uppskattat tillskott hos våra företagskunder, säger Torbjörn Wedebrand, vd för Wallhamn AB.

I skrivande stund pågår utbildningar och förberedelser i Wallhamn PDI för att allt ska vara på plats vecka 8 – när den första båten med nya D-Max beräknas angöra den svenska västkusten.

Om Wallhamn AB

Wallhamn AB är helägt dotterbolag i Grimaldi Group med säte i Neapel, och är en av Sveriges största hamnar för bilimport till Sverige. Företagets drygt 110 montörer utrustar årligen närmare 60.000 nya bilar och servicefordon, och förfogar över 8.000 kvm verkstäder och 487.000 kvm asfalterade ytor. Wallhamn AB är unika genom att kunna erbjuda en helhetslösning för hamn, PDI och vidaretransport till den svenska bilmarknaden.

Kategorier

Isuzu är Japans äldsta och största lastbilstillverkare. Rötterna sträcker sig tillbaka till 1916 och tillverkningen startade 1922 i Ishikawajima Automotive Works Company. Idag tillverkas cirka 670.000 lastbilar, bussar och pickuper per år. Företagets erfarenheter och forskning inom den tunga sidan har varit vägledande under utvecklingen av pickupen D-Max. Isuzu D-Max har klassledande dragvikt på hela 3.500 kg samt en bränsleeffektiv motor med låg förbrukning och därmed låga koldioxid-utsläpp, vilket innebär låga driftskostnader och låg vägskatt.