​Avtal med Unionen klart både för IT- och telekombranschen

IT&Telekomföretagen har idag tecknat avtal med Unionen för IT- och telekomsektorn. Det är som tidigare kollektivavtal med företagsnära lönebildning, som omfattar en lönerevision om 2,2% om man inte kommer överens om annat lokalt i företaget. De nya avtalen gäller i 12 månader.

- Vi är nöjda med att ha kommit överens med Unionen om ett nytt kollektivavtal. Men det har varit en besvärlig avtalsrörelse med konfliktvarsel, vilket har vållat de drabbade företagen stor skada. Vi beklagar att vi inte kommit till en slutlig lösning i frågan om flexpension och hoppas kunna lösa detta innan nästa avtalsrörelse 2017, säger Anne-Marie Fransson, förbundsdirektör IT&Telekomföretagen inom Almega.

Totalt omfattar avtalen ca 75 000 medarbetare inom IT- och telekomsektorn. Avtalen gäller from 1 april 2015 till 31 mars 2017.

För ytterligare information kontakta:

Marianne Ahlgren
Tf Presschef Almega