​Womentor tio år firas av hundra IT-tjejer med makt

De är Business Managers, Regionchefer, Direktörer, Group leaders, Heads of…, etc. etc. i bolag som Fujitsu,Telia, Microsoft, IP Only, Sogeti, Tieto, Tre och ÅF. De är kvinnor i ledande positioner med stort inflytande i en bransch som brottas med en låg andel kvinnor på alla positioner och en ännu lägre andel kvinnor på chefsposition. Ikväll samlas hundra av dem i Stockholm för att fira att Womentor-programmet, som de alla någon gång varit adepter i, år genomförs för tionde gången i syfte att lyfta fram förebilder och stödja företag i IT- och telekombranschen som vill arbeta systematiskt för att öka andelen kvinnliga chefer.

Tid: 17.00-20.00
Plats: SO Stockholm, Jussi Björlings Allé 5, Kungsträdgården

Deltagande i kvällens firande är exklusivt för alla nuvarande och tidigare adepter, men media som är intresserade av bevakning är välkomna – kontakta oss gärna vid intresse!

Womentor – affärsnytta genom jämställdhet

2006 fick PTS regeringens uppdrag att genomföra ledarskaps- och mentorprogrammet Womentor som ett pilotprojekt, i syfte att öka antalet kvinnliga chefer i IT- och telekomsektorn. Womentor ägs och drivs sedan 2008 av IT&Telekomföretagen. Programmet består idag av två parallella delar som tillsammans ger de deltagande företagen stöd att arbeta systematiskt för att öka andelen kvinnor på chefsposition: mentorprogrammet för kvinnor på ledande positioner, och förändringsprogrammet med fokus på kvinnor som kompetens och resurs i arbetet med ledarförsörjning.

Alla företag som deltar i Womentor sätter upp mätbara och konkreta mål för att öka andelen kvinnor på ledande positioner. Målen är individuella, men ska fokusera på kvinnor som kompetens och resurs i arbetet med ledningsförsörjning och följas upp och redovisas årligen. Utvärderingarna från Womentor visar tydligt att det är de företag som arbetar aktivt och målinriktat för jämställdhet som också når resultat.

Sedan 2006 har 313 adepter, lika många mentorer och 53 företag (årets deltagare inkluderade) medverkat i det årslånga förändrings- och ledarskapsprogrammet Womentor. Många av företagen återkommer som deltagare år efter år. Allt om programmet: womentor.se.

• womentor