Lansering av Radical.FM – världens mest omfattande musiktjänst

Iteam har lett utvecklingen av Radical.FM – internetradio som den borde vara: personaliserade strömmar, egna radiokanaler, fri uppladdning av musik för osignade band och möjligheten för vem som helst att vara programvärd.

Radical.FM är en internetradio där man som användare enkelt sätter ihop sitt eget personaliserade utbud genom att kombinera genrer efter önskemål. Saknas en genre kan man lätt sätta ihop en egen genom att söka i det omfattande musikbiblioteket på 22 miljoner låtar och sätta ihop en egen genrelista.

Vill man ta steget till att skapa en egen radiokanal finns RadCast – ett inbyggd stöd för att vara radio-DJ och både välja låtar och sköta pratet, direkt till alla som lyssnar. För den som vill skapa en egen talkshow finns möjlighet att både sända video, välja musik och prata via den unika tjänsten TALK.

För det osignerade bandet är Radical.FM en gyllene kanal – alla band kan ladda upp sin musik utan krav på distributionsavtal. Man får enkelheten i publiceringen som i tjänster som SoundCloud, samtidigt som man får exponeringen och möjligheten till integration i övrigt musikutbud som i Spotify.

Bakom Radical.FM står Thomas McAlevey, grundaren av den legendariska svenska radiostationen Bandit 105.5 och Spotify-föregångaren tomsradio.com. Den nya tjänsten är helt gratis och reklamfri, och kommer att finansieras med hjälp av donationer från frekventa användare.

Radical.FM använder den senaste webbtekniken (bland annat HTML5, NodeJS och MongoDB) för att hantera strömning och uppspelning av musik, och för att garantera en extrem skalbarhet. Den svenska teknikbyrån Iteam har fungerat som teknisk kravställare och har under projektet löpande arbetat med att utvärdera och rekommendera tekniker för att lösa Radical.FMs unika tekniska utmaningar.

Under projektets utvecklingsfaser har Iteam fungerat som beställarstöd för kunden, samt som projektledare och teknisk mentor för produktionsteamet som finns i Rumänien.

”Att använda Iteam som beställarstöd och teknisk lead ger oss det bästa av två världar – teknisk kvalitet och innovation i världsklass till väsentligt lägre pris.” berättar Tom McAlevey, grundare och VD i den amerikanska startupen Radical.FM.

Tjänsten: http://radical.fm

TechCrunchs bevakning av lanseringen: http://techcrunch.com/2012/11/19/radical-fm-wants-to-go-after-spotify-with-an-ad-free-listener-supported-streamed-music-service/

TheNextWebs bevakning av lanseringen:

Wikipedia om tomsradio.com:

• Music

• teknikbyrå
  • systemutveckling
  • iteam
  • bandit rock
  • musiktjänster
  • musik
  • internetradio
  • nosql
  • mongodb
  • nodejs
  • html5
  • pandora
  • spotify
  • radio
  • digital disruption
  • disruption

Om Iteam

Iteam är en teknikbyrå i Stockholm. Vi utvecklar smarta webblösningar som t ex communities, intranät och integration. Med ett starkt nätverk och etablerade samarbeten med Sveriges bästa webbyråer och formgivare kan Iteam erbjuda kunderna heltäckande tjänster inom webbutveckling.

Iteam grundades redan 1995 och har trippel a-rating enligt Kreditor (AAA) och är certifierad partner till Microsoft, Apple, Episerver, RSA, Cisco, Symantec och DIBS. Bland våra större kunder finns Alcro-Beckers, Trygghetsrådet, Svensk Byggtjänst och Shake My World. 2009 belönades Iteam med EPiServers pris för bästa intranät i EPiServer Awards för ett projekt till The Absolut Company, i fyra år i rad har Iteam haft dejtingsajten Shake My World på IDGs Topp 100 lista. Besök www.iteam.se för mer information.