38 % av svenskarna uppger att de kommer gå upp i vikt i jul

En undersökning genomförd av SIFO på uppdrag av viktminskningskedjan Itrim visar att 38 procent av svenskarna ökar i vikt under julen och andra högtider. Av de som anger att de ökar i vikt under högtiderna går 67 procent upp två kilo eller mer.

I Viktrapport 2014 har 1030 svenskar från 18 år svarat på frågor kring mat, motion och hälsa.
 På frågan om de brukar gå upp i vikt under högtiderna svarar 38 procent att de brukar gå upp vid jul och andra högtider. Värst är det för de som tränar regelbundet, där 41 procent går upp i vikt under högtiderna.

Julen är, som många andra svenska högtider, starkt kopplad till familj och tradition. Vi lagar extra mycket mat, äter tillsammans och mumsar på julgodis. Prinskorven, Janssons frestelse, ölen, nubben och godiset sätter sina spår.

- Vi firar en hel del högtider i Sverige och går du upp två kilo varje gång blir det ju många kilo på ett år. Det är inte så lätt att hitta tillbaks till sina sunda vanor igen och många ger kanske upp helt då vikten sticker iväg. Det är också intressant att de som säger sig träna mest även är de som går upp mest i vikt under julhelgen, säger Erik Hemmingsson, medicine doktor vid Karolinska Universitetssjukhuset.

Av Viktrapport 2014 går det även att utläsa att Stockholmarna är de som går upp mest i vikt under julen. Var fjärde person boende i Stockholmsregionen går upp tre kilo eller mer under julhelgen, att jämföra med Malmöområdet och Sydsverige där motsvarande andel är åtta respektive nio procent. Bakom Viktrapport 2014 står den svenska viktminskningskedjan Itrim.

- Halva Sveriges befolkning är överviktig eller fet. Vi vill veta varför det är så. Därför gav vi SIFO i uppdrag att göra en undersökning som analyserar såväl regionala skillnader som skillnader mellan kön, ålder, inkomst och utbildning. Resultatet blev Viktrapport 2014 - en guldgruva för oss som är intresserade av att veta mer om hälsotillståndet i Sverige. Genom att bättre förstå svenskarnas syn på vikt, mat och motion, kan vi bidra till en ökad kunskap om vad som
 hindrar svensken att leva hälsosammare, säger Charlotte
 Hildestrand, tf programansvarig, Itrim.

Viktrapport 2014 ger bland annat också svar på:
- Vilka det är som avbryter sina viktminskningsförsök och varför.
- Orsakerna till varför vi är överviktiga - Vad anser svenska folket?
- Hur inkomst och motionsvanor hänger ihop.
- Vad det är för skillnader mellan män och kvinnor när det kommer till viktminskning.
- Vilka regionala skillnader det finns när det kommer till viktminskning.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes riksrepresentativt. 1030 personer, 18 och äldre, intervjuades via webbenkät den 2-7 juli 2013.

Rapporten återfinns på:
www.itrim.se/viktrapporten
Användarnamn: press
Lösenord: viktrapporten2014

För att ta del av hela rapporten och intervjumöjligheter, kontakta:
Elina Gregor, Presskontakt, Food & Friends.
E-post: elina.gregor@foodfriends.se
Telefon: 070 – 480 77 31

• viktrapporten 2014
  • sifo

Itrim Sverige AB, etablerat 2003, är ett svenskt företag som hjälper människor att gå ner i vikt en gång för alla. Itrim-programmet baseras på ledande internationell forskning och utvecklas kontinuerligt i takt med att ny kunskap genereras. De första veckorna fokuseras på själva viktminskningen och därefter på att arbeta in livsstilsförändringarna. En vetenskaplig studie visar att medlemmarna i snitt går ner 10,9 kilo med en midjereduktion på 11,8 cm efter ett år. De som fortsätter Itrimprogrammets andra år förlorar i snitt 12,3 kilo och 14,1 cm i midjemått. Det gör Itrim världsledande på varaktig viktminskning.

Itrim är ett av få viktminskningskoncept i världen som fått studier på sina resultat publicerad i vetenskapliga tidskrifter (American Journal of Clinical Nutrition och International Journal of Obesity.