IVECO Daily Blue Power.

Daily Blue Power: det nya hållbara modellprogrammet för stadsdistribution utan begränsningar

Nya DAILY BLUE POWER ligger steget före inför framtiden och erbjuder tre tekniker att välja mellan:

• Daily Hi-Matic Natural Power: det första CNG-drivna fordonet med 8-stegad automatisk växellåda inom kategorin lätta nyttofordon – den perfekta kombinationen av bränsle med låga utsläpp och köregenskaper för stadstrafik.
  • Daily Euro 6 RDE Ready: det första lätta nyttofordon som är redo för testkraven 2020 Real Driving Emissions, utarbetade av den nederländska organisationen för tillämpad vetenskaplig forskning (TNO). Ett unikt erbjudande på marknaden!
  • Daily Electric: det utsläppsfria fordonet som gör det möjligt att köra i städer med mycket stränga trafikbegränsningar.

IVECO lanserade i dag den nya Daily Blue Power-familjen, den hållbara affärspartnern för operatörer inom stadstransport som öppnar dörren för obegränsad distributionskörning och som gör att de slipper de begränsningar som är förknippade med städernas ökande tillträdesrestriktioner. Det nya modellprogrammet förekommer miljökraven och levererar en teknisk lösning som är hållbar för miljön.

Hållbara transporter är i dag verklighet med Daily Blue Power

Daily Blue Power-produktutbudet är unikt på marknaden. Det ger en reell valfrihet mellan tre olika tekniker som möter de olika krav som användningen och verksamhetsområdet ställer.

Pierre Lahutte, Iveco Brand President, förklarar: ”Mot bakgrund av dagens tryck för en utfasning av fossila bränslen och de ökade tillträdesbegränsningarna i städerna har hållbarhet snabbt blivit en viktig konkurrensparameter för transportföretagen. Hållbarhet har alltid varit ett kärnvärde för IVECO, och vi insåg för länge sedan att vägen till hållbara stadstransporter går via avancerad dieselteknik och alternativa drivmedel, främst elektricitet och naturgas. Därför har vi varit pionjärer inom alternativa drivmedel i över 20 år samtidigt som vi investerat i avancerade tekniker för en effektiv reducering av utsläppen från våra dieselmotorer. Daily Blue Power är kulmen på allt det arbete som vi lagt ned inom området, och det förser våra kunder med en unik valmöjlighet som ger dem en konkurrensfördel att utveckla hållbara verksamheter i stadsområden utan begränsningar.”

Daily Hi-Matic Natural Power: den bästa lösningen för transport i städer blir ännu bättre

Daily Hi-Matic Natural Power är branschens första CNG-drivna lätta nyttofordon med en 8-stegad automatisk växellåda. Den är en ytterligare förbättring av den redan bästa lösningen för stadstransporter då den utgör den perfekta kombinationen av hållbarhet – tack vare IVECOs naturgasteknik – och absolut körglädje – tack vare den exklusiva Hi-Matic-växellådan. Det är ett fordon som levererar den robusthet, prestation och driftsäkerhet som Daily är känd för kombinerat med bättre komfort och bränsleekonomi, extra låga utsläpp av förorenande ämnen och CO2 samt klassens bästa köregenskaper.

Daily Hi-Matic Natural Power bygger på IVECOs omfattande erfarenheter från över 20 års banbrytande arbete inom naturgasteknik. Den är utrustad med en 3-liters F1C-motor som ger 136 hk och levererar klassens bästa vridmoment på 350 Nm.Den lastbilsbaserade motorn är robustare och garanterar högre vridmoment och bättre köregenskaper än vanliga personbilsbaserade CNG-motorer och levererar kompromisslösa prestanda.

De miljömässiga fördelarna med Daily Hi-Matic Natural Power är lika anmärkningsvärda. Motorn uppfyller Euro 6/D-normen med 76 % mindre partikelutsläpp och 12 % lägre NOx-utsläpp än IVECOs Euro VI 3,0-liters dieselmotor, vilken redan genererar extremt låga värden. Under verkliga körförhållanden i stadstrafik är CNG-motorns CO2-utsläpp 3 % lägre än för motsvarande dieselversion. Användningen av Hi-Matic-växellådan i kombination med CNG förbättrar ytterligare detta värde till 5 %. Om biometan används för att driva CNG-motorn hamnar CO2-utsläppen nära noll med en reduktion på 95 %.

Daily Hi-Matic Natural Power bjuder också på utmärkt bränsleekonomi med en bränslebesparing på 2,5 % vid verklig stadskörning jämfört med ett CNG-fordon med manuell växellåda.

Daily Hi-Matic Natural Power är även mycket tystgående jämfört med motsvarande dieselversion, vilket gör den idealisk för nattleveranser i städer.

Daily Hi-Matic Natural Power är också utrustad med BUSINESS UP, den exklusiva appen som förvandlar konnektiviteten i fordonet till ett professionellt arbetsredskap och ger kunden tillgång till en förarassistent och en affärsassistent.

Med absolut körglädje, bränsleekonomi, miljövänlighet, tyst körning, låga ägandekostnader och hög konnektivitet erbjuder detta unika fordon den perfekta kombinationen av bränslen med låga utsläpp och köregenskaper för stadstrafik, vilket gör det till det perfekta lätta nyttofordonet för hållbara företag.

Daily Euro 6 RDE Ready: hållbar effektivitet under alla körförhållanden i stadsmiljöer

Det mest avancerade lätta dieselfordonet på marknaden liksom det första som testats och verifierats för Real Driving Emissions – RDE-ready – inte mindre än tre år före 2020 som är deadline för de krävande miljömålen.Denna Daily är utrustad med IVECOs 2,3-liter F1A-motor som gjordes om helt 2016: den har större cylindervolym än andra tillverkare använder och den erbjuder större hållbarhet samt naturligt låga NOx-utsläpp vid reell körning. Den är försedd med IVECOs avancerade efterbehandlingssystem för selektiv katalytisk reduktion (SCR), som dragit nytta av företagets 25-åriga erfarenhet av denna teknik.

Daily Euro 6 RDE Ready har testats av ett oberoende organ, den nederländska organisationen för tillämpad vetenskaplig forskning (TNO), i enlighet med den nya officiella proceduren för provning under verkliga förhållanden. TNO uppmätte en överensstämmelsefaktor på 1,2 i förhållande till 2020-gränsen på 2,1, vilket bevisar att detta fordon är RDE-redo i dag, tre år innan de nya miljömålen träder i kraft.

Daily Euro 6 RDE Ready är dessutom ytterst bränsleeffektiv, vilket är till fördel för kundernas totala ägandekostnader (TCO). Med standardsystemet Start & Stop och ekodäck från Michelin förbrukar den upp till 7 % mindre bränsle jämfört med den nuvarande versionen baserat på verklig användning i stadstrafik.

Som huvudleverantör åt IVECO har Michelin konstruerat den nya serien MICHELIN Agilis+ speciellt för detta fordon. Denna senaste generation Agilis+-däck, som redan är välkända bland yrkesmässiga användare p.g.a. sin hållbarhet och driftsäkerhet, levererar oöverträffade prestanda, lågt rullmotstånd samt lågt buller. Slitbanans nya utformning liksom gummi med låg hysteres bidrar till fordonets energieffektivitet, medan slitbanans nya mönster med ”silent rib”-teknik reducerar bullernivån.

Daily Electric – inga gränser, inte ens i städer med de strängaste trafikrestriktionerna

Eldrivna fordon är redan verklighet med IVECO som kom på marknaden 2009 och har uppgraderats och förbättrats löpande under de senaste åtta åren. Daily Electric har skaffat sig trogna anhängare med sin klassledande effektivitet, sin berömda mångsidighet och totala hållbarhet som även inkluderar 100 % återvinningsbara batterier.

Daily Electric är ett unikt fordon som även får köra i städer med de hårdaste trafikbegränsningarna. Den har en utökad räckvidd på upp till 200 km vid verklig stadskörning och dess batteriegenskaper är optimerade för allt slags väder. Batteritekniken möjliggör en stor nyttolast och i ”snabbläget” tar laddningen endast två timmar. Körläget Eco-Power och regenerativa bromsstrategier ökar dess effektivitet ytterligare. Genom att Daily Blue Power Electric erbjuder branschens bredaste modellsortiment med totalvikter på upp till 5 ton finns det en modell för alla uppdrag.

Nya banbrytande uppkopplade tjänster gör Daily Electric till den perfekta samarbetspartnern. En ny webbapplikation ger vagnparksägare möjlighet att övervaka bilarna i sin vagnpark i realtid och kontrollera data så som position, batteriladdning, motortimmar, körda km och fordonets historikdata. Informationen i realtid övervakas även av IVECOs expertgrupp i syfte att förhindra fel på fordonen och föreslå underhållsåtgärder.

IVECO planerar även att erbjuda finansieringslösningar liksom service- och reparationsavtal som omfattar batterierna så att Daily Electric kan harmoniera ännu bättre med kundernas löpande utgifter och ekonomi.

Daily Blue Power-familjen är den hållbara samarbetspartnern som öppnar dörren till OBEGRÄNSAD DISTRIBUTIONSKÖRNING i städer med omgivningar och ger transportföretagen en klar konkurrensfördel inom hållbara transporter.

IVECO är ett bolag i koncernen CNH Industrial N.V., en global ledare inom kapitalvarusektorn som är noterad på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) och på den italienska börsens Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). IVECO utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett spektrum av lätta, medeltunga och tunga nyttofordon och entreprenadfordon.

Det stora produktutbudet omfattar Daily, med en totalvikt på 3 till 7,2 ton, Eurocargo på 6 till 19 ton, Trakker (speciellt för terränguppgifter) samt Stralis på över 16 ton. Dessutom tillverkar koncernen, under namnet IVECO Astra, entreprenadfordon, styva och ledade dumprar samt specialfordon.

IVECO har över 21 000 anställda runtom i världen som tillverkar fordon med hjälp av de senaste teknologierna i sju länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika. 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett IVECO-fordon är i arbete.