IVECO Daily Blue Power - International Van of the Year 2018.

IVECO Daily Blue Power utsedd till International Van of the Year 2018

Daily Blue Power – IVECOs nya hållbara modellserie för obegränsade leveranser i stadsområden – har blivit utnämnd till International Van of the Year 2018 av en jury bestående av 25 lastbilsjournalister från hela Europa:

• Daily Electric är ett 100 % utsläppsfritt fordon
  • Daily Euro 6 RDE 2020 Ready är det första lätta fordon som uppfyller kraven för 2020 Real Driving Emissions
  • Daily Natural Power är det första naturgasdrivna fordonet i det lätta segmentet med en 8-stegad automatisk växellåda

Det prestigefyllda priset visar på IVECOs engagemang i den tekniska utvecklingen med fokus på hållbara transporter. Som världens första tillverkare av nyttofordon som erkänt naturgasens potential har IVECO tagit fram en komplett serie naturgasdrivna transportbilar, lastbilar och bussar.

Den nya IVECO Daily Blue Power-serien utsågs till International Van of the Year 2018 i går kväll på Solutrans, den internationella mässan för vägtransportbranschen i franska Lyon.

IVECOs nya serie av lätta transportbilar och chassin slog de starka konkurrenterna och tog hem segern bara tre år efter att Daily vann titeln 2015. Det prestigefyllda priset är ett erkännande av IVECOs fokus på användning av teknik för att förbättra hållbarheten, och domarna var eniga om att Daily Blue Power ”sammanfattar de viktiga och hållbara lösningar som minskar de lätta fordonens miljöpåverkan i stadsområden med omgivningar”. De underströk att med denna serie ”kan IVECO leverera de hållbara fordon som marknaden efterfrågar”, samt att seriens ”Electric, Natural Gas och SCR alla är väl beprövade tekniker utvecklade av IVECO”. Juryn imponerades i synnerhet av den tekniska innovationen i IVECOS nya serie och av att man redan nu presenterade den nya Real Driving Emission-dieselmotorn – tre år före EU:s RDE-krav som blir obligatoriska för transportbilar – och långt före någon annan konkurrent”, samt av den absoluta körglädjen bakom ratten i Daily Natural Power.

Jarlath Sweeney, ordförande för International Van of the Year, sammanfattade juryns omröstning: ”Vi gratulerar IVECO till de imponerande resultat som uppnåtts med utvecklingen av Daily Blue Power. IVECO har alltid legat i framkant när det gäller hållbarhet i det lätta transportsegmentet. Och nya Daily Blue Power-serien bekräftar denna ledarposition.”

Pierre Lahutte, IVECO Brand President, tog emot priset med följande ord: ”I år när Daily fyller 40 år har den utsetts till ’International Van of the Year’ för tredje gången. Bakom den framgångsrika vinnarprodukten ligger i detta pris även ett erkännande av de enorma ansträngningar som IVECO gjort för att bidra till kampen för ren luft i våra städer och en sänkning av CO2-utsläppen. Daily Blue Power är med sina elektriska, naturgasdrivna och mest avancerade dieselversioner det första och enda fordon som kan erbjuda tre valmöjligheter som redan uppfyller kommande krav på begränsad tillgång till stadskärnor. Detta tryggar våra kunders investering och ger dem den konkurrensfördel de behöver för att utveckla sina hållbara företag.”

Daily Blue Power-serien, som lanserades på den internationella marknaden i oktober 2017, är unik på marknaden genom att erbjuda kunderna möjligheten att välja mellan tre olika tekniker för att matcha deras specifika krav deras utifrån användning och företag. Utbudet omfattar:

Daily Electric: Ett utsläppsfritt fordon konstruerat för att köra i städer med även de hårdaste trafikrestriktionerna. Det har en utökad räckvidd på upp till 200 km vid verklig stadskörning samt optimerad batteriprestanda för allt slags väder. Laddningen i ”snabbläge” tar endast 2 timmar, och körläget Eco-Power samt regenerativa bromsstrategier ökar fordonets effektivitet ytterligare.

Daily Euro 6 RDE 2020 Ready: Det mest avancerade dieseldrivna lätta fordonet på marknaden och det första som testats och godkänts enligt kraven för Real Driving Emissions (RDE). Denna modell förekommer utmaningen i miljömålen för 2020 med en lösning som godkänts av den oberoende nederländska organisationen för Applied Scientific Research (TNO) och som redan i dag säljs på marknaden.

Den är utrustad med IVECOs 2,3-liters F1A-motor som gjordes om helt 2016. Den har större cylindervolym än andra tillverkares och levererar större hållbarhet och naturligt låga NOx-emissioner vid verklig körning. Daily Euro 6 RDE 2020 Ready är dessutom extremt bränsleeffektiv. Den förbrukar upp till 7 % mindre bränsle jämfört med den vanliga versionen tack vare Start & Stop-systemet och eko-däcken Michelin Agilis+.

Daily Natural Power: Det första naturgasdrivna lätta fordonet med den exklusiva 8-stegade automatiska växellådan som ger absolut körglädje. Detta extremt tystgående fordon, särskilt lämpat för stadskörning, bjuder på den robusthet, prestanda och driftsäkerhet som Daily är så känd för, tillsammans med ökad komfort och en bränslebesparing på upp till 2,5 % jämfört med en manuell växellåda. Till det kommer minskade utsläpp och klassens bästa köregenskaper.

Daily Natural Power har en 3-liters F1C-motor som levererar 136 hk samt klassens bästa vridmoment på 350 Nm, vilket ger 76 % lägre partikelutsläpp och 12 % lägre NOx-utsläpp än motsvarande Euro VI-dieselmotor på 3 liter. Vid stadskörning under verkliga förhållanden är CO2-utsläppen med naturgas 3 % lägre än med diesel – vid användning av Hi-Matic-växellådan är dessa utsläpp hela ännu lägre. Om man använder biometan blir CO2-utsläppen nästan noll.

IVECOs produktstrategi är att ge kunderna fordon som gör det möjligt för dem att vara mer hållbara till gagn för såväl miljö som deras ekonomiska resultat.

Som världens första tillverkare av nyttofordon som förutsåg naturgasens potential har IVECO använt denna framsynthet till att utveckla ett komplett sortiment av naturgasdrivna transportbilar, lastbilar och bussar. IVECO är fortfarande den enda tillverkare som erbjuder ett komplett program med gasdrivna modeller, och hittills har man sålt över 22 000 gasfordon.

IVECO är ett bolag i koncernen CNH Industrial N.V., en global ledare inom kapitalvarusektorn som är noterad på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) och på den italienska börsens Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). IVECO utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett spektrum av lätta, medeltunga och tunga nyttofordon och entreprenadfordon.

Det stora produktutbudet omfattar Daily, med en totalvikt på 3 till 7,2 ton, Eurocargo på 6 till 19 ton, Trakker (speciellt för terränguppgifter) samt Stralis på över 16 ton. Dessutom tillverkar koncernen, under namnet IVECO Astra, entreprenadfordon, styva och ledade dumprar samt specialfordon.

IVECO har över 21 000 anställda runtom i världen som tillverkar fordon med hjälp av de senaste teknologierna i sju länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika. 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett IVECO-fordon är i arbete.