Stralis NP 460 - Sustainable Truck of the Year 2019

STRALIS NP 460 har utsetts till ”Sustainable Truck of the Year 2019”

Stralis NP 460 befäster sin ställning som europeisk ledare genom mottagandet av priset ”Sustainable Truck of the Year 2019” i dragbilskategorin. Priset, som sponsras av facktidskriften Vado e Torno i samarbete med Lifegate, presenterades på Ecomondo 2018 som är den internationella fackmässan för alla branschsektorer inom cirkulär ekonomi.

IVECO har åter tagit hem segern efter att ha fått denna prestigefyllda utmärkelse 2017 med Nya Daily Electric i kategorin VAN, Eurocargo CNG i kategorin DISTRIBUTION och 2018 med Daily Blue Power i kategorin VAN. IVECO tilldelades även ”Sustainable Bus of the Year 2018” för Crossway LE NP i kategorin intercitybussar och 2019 års titel för Crealis 18 m i kategorin stadsbussar.

Priset bekräftar ännu en gång IVECOs ledande roll i energiomställningen mot post-diesel-eran, vilket också syntes på Hannover-mässan där IVECO var den första tillverkaren som presenterade en 100 % dieselfri monter.

IVECO är ett bolag i koncernen CNH Industrial N.V., en global ledare inom kapitalvarusektorn som är noterad på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) och på den italienska börsens Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). IVECO utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett spektrum av lätta, medeltunga och tunga nyttofordon och entreprenadfordon.

Det stora produktutbudet omfattar Daily, med en totalvikt på 3 till 7,2 ton, Eurocargo på 6 till 19 ton, Trakker (speciellt för terränguppgifter) samt Stralis på över 16 ton. Dessutom tillverkar koncernen, under namnet IVECO Astra, entreprenadfordon, styva och ledade dumprar samt specialfordon.

IVECO har över 21 000 anställda runtom i världen som tillverkar fordon med hjälp av de senaste teknologierna i sju länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika. 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett IVECO-fordon är i arbete.

Ett år efter att ha vunnit titeln som ”Low Carbon Truck of the Year” i Storbritannien mottog Stralis NP 460 en ny viktig utmärkelse då den utnämndes till ”Sustainable Truck of the Year 2019” i kategorin dragbilar.

Priset, som sponsras av facktidningen Vado e Torno i samarbete med Lifegate, delades ut på Ecomondo 2018, den internationella begivenhet som samlar alla innovativa branscher inom den cirkulära ekonomin på en enskild plattform.

Priset, som utdelades för tredje gången, belönar det mest betydelsefulla nyskapandet inom rena transporter och sponsras av Vado e Torno i samarbete med Politecnico i Milano. Det gick till IVECOs tunga lastbil, som tack vare sina tekniska egenskaper och sin prestanda och teknik är mer hållbar än någonsin.

Maurizio Cervetto, chefredaktör för facktidskriften Vado e Torno, överlämnade priset till Fabio Pellegrinelli, i dennes nya roll som EMEA Heavy Line Gas Business Development Manager, och kommenterade Stralis NP 460:s seger på följande sätt: ”Som storebror till Stralis NP 400 har denna lastbil inte bara fört upp prestandan till en nivå som är nödvändig för att kunna ersätta dieseln i alla slags transportuppdrag, utan den har också höjt ribban i fråga om komfort, säkerhet och hållbarhet.”

Pierre Lahutte, IVECO Brand President, sade: ”Vi är stolta över att få motta detta prestigefyllda pris, som vi får vid en mycket viktig tidpunkt för de alternativa drivteknikerna. Det är faktiskt bara några få dagar sedan som det tyska parlamentet beslutade att befria CNG- och LNG-drivna lastbilar från motorvägsavgifter. Det som fram till alldeles nyligen betraktades som en ´visionär´ strategi har nu blivit verklighet: samhället och världen rör sig mot en ny vision av begreppet transport, som inte längre ses som en källa till föroreningar utan snarare som en sektor som ska betraktas utifrån dess miljömässiga hållbarhet. Denna vision kan förverkligas genom cirkulär ekonomi baserad på biogas, där energin skapas från organiska restprodukter och jordbruksavfall för att sedan återvända till naturens kretslopp.

I detta scenario lär vår Stralis NP 460 – som redan i fjol utsågs till ´Low Carbon Truck of the Year i´ Storbritannien – vara den oomstridda ledaren inom den energiomställningsprocess som redan pågår, och ännu en gång bekräfta att gas är det mest effektiva svaret på de tunga vägtransporternas miljöpåverkan.”

Pierre Lahutte tillade: ”Det är en ännu större ära att motta detta pris från VadoeTorno, en av de mest betydelsefulla fackpublikationerna i Europa inom vår sektor, som har testat lastbilen på vägen och som bekräftar att den har en exceptionellt hög prestanda som kommer till uttryck i en avsevärd minskning av bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen.”

Stralis NP 460 är utrustad med en Cursor 13 NP-motor, vilken utvecklats som den ideala lösningen för att utföra de mest krävande uppdragen och vilken skyddas av två patent. Det första gäller ett system för knackningskontroll som gör det möjligt att öka prestationsförmågan samtidigt som maximal bränslekompatibilitet säkerställs och som skyddar motorn och 3-vägskatalysatorn mot feltändning.Det andra patentet berör det reaktiva air-flow-kontrollstyrsystemet – ett nytt program för styrning av det stökiometriska förhållandet vid växling. Det garanterar ett kontinuerligt moment under växling i den automatiserade växellådan, vilket ger optimerade prestanda och maximal växlingshastighet.

Stralis NP 460 är det perfekta fordonet för verkligt hållbara transporter, både ur miljömässig och ur ekonomisk synvinkel.Dels banbrytande teknik som sörjer för ren kraft och hög miljöprestanda med en imponerande reducering av partikelmassan med 99 % och av NO2 med 90 % i förhållande till Euro VI-standarden – och i biogasversionen en reduktion av CO2-utsläppen med 95 %. Dels de ledande teknikerna och IVECOs serviceprestationer för optimering av bränsleeffektiviteten som möjliggör en sänkning av de totala ägandekostnaderna (TCO) med upp till 9 % jämfört med de tidigare dieselversionerna och bränsleförbrukningen med upp till 15 %, något som i sin tur resulterar i betydande besparingar.

Denna lastbil, som testats av de ledande facktidskrifterna, toppar rankningslistorna som den bästa tunga landsvägslastbilen någonsin och kör 4,21 kilometer per kilo förbrukad flytande metangas utan användning av urea tack vare en enkel och lätt 3-vägskatalysator.

Den var först om att bana väg för fjärrtransporterna, slå de historiska gränserna för gaslastbilarna och öka bränsleräckvidden till 1 600 km på en enda tankning av de dubbla LNG-tankarna. Med den nyutvecklade 12-stegade automatiska Hi-Tronix-växellådan visar Stralis NP 460 sitt stora användningsområde med ett fullt modellprogram som omfattar låga dragbilar för semitrailer, dragbilar för växelflak och superlätta ADR-dragbilar, samt X-WAY NP-versionen för uppgifter inom byggsektorn.

Denna lastbil är en stark representant för IVECOs förnyande och framsynta vision för de alternativa drivtekniker som företaget i över 20 år har investerat i.

IVECOs strategi är erkänd inom sektorn och stöds av de olika institutioner som genom en rad nyligen införda lagar och regler har beslutat att undanta gasdrivna fordon från trafikbegränsningar, trafikförbud och vägtullar på några av Europas viktigaste transportleder såsom Tyskland.

Naturgasen erkänns därmed allt mer som det mest realistiska alternativet till diesel. Den finns tillgänglig här och nu, förorenar mindre och utgör en lösning på de aktuella miljömässiga utmaningarna.