Foto: Werner Nystrand, imagebank.sweden.se

Ny och bättre internationell marknadsföring av svenska miljöteknikföretag

I dag lanserar IVL Svenska Miljöinstitutet den internationella webbplatsen swedishcleantech.com som ska öka marknadsföringen av svenska miljöteknikföretag. På webbplatsen kan köpare och investerare hitta över 1 000 svenska miljöteknikföretag som är sökbara utifrån verksamhetsområde, region, storlek, omsättning och andra relevanta uppgifter.

– Det finns ett stort intresse för svensk miljöteknik. Vi vet att besökare från hela världen är inne och tittar på vad svenska företag erbjuder inom exempelvis avfall och återvinning, förnybar energi och vattenrening, vilka är de tre mest besökta kategorierna, säger Johan Strandberg på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Tanken med Swedish Cleantech är att underlätta för köpare och investerare att hitta en väg in till de svenska företagen och skapa fler affärsmöjligheter. Webbplatsen drivs och utvecklas av IVL på uppdrag av Tillväxtverket och är en vidareutveckling av den webbplats som tidigare drevs av Tillväxtverket. På den nya sajten har det gjorts uppdateringar, bland annat vad gäller sökbarheten för att öka användarvänligheten.

– Under 2017 hade vi över 32 000 besökare på den internationella webbplatsen, vilket var all time high. Nu tror vi att vi kan öka antalet besökare ytterligare, och det kommer att ge de svenska företagen mer synlighet och marknadsföring på stora miljöteknikmarknader, säger Cecilia Ankarstig, programansvarig projektledare på Tillväxtverket.

Databasen, som utgör själva kärnan i sajten, har skapats genom en sammanslagning av Tillväxtverkets databas över svenska miljöteknikföretag och Envirobase, en databas som förvaltas av IVL och vars innehåll skapas av regionala miljötekniknoder och initiativ.

– Samproduktionen av innehåll kommer att vara fortsatt viktig, säger Johan Strandberg. Genom att samla innehåll från flera organisationer blir webbplatsen mer attraktiv för internationella intressenter, samtidigt som det ger de deltagande organisationerna ett större skyltfönster mot omvärlden, vilket kan stärka dem i deras respektive uppdrag.

Se mer på www.swedishcleantech.com

Johan Strandberg, johan.strandberg@ivl.se, tel. 010-788 65 98
Marcus Lind, marcus.lind@ivl.se, tel. 010-788 68 67

IVL Svenska Miljöinstitutet är Sveriges äldsta miljöforskningsinstitut. Sedan 1966 arbetar vi med tillämpad forskning för att hitta lösningar på miljöproblem, både på nationell och på internationell nivå. Vi bedriver forsknings- och uppdragsverksamhet inom hela miljöområdet.