Google dominerar svenskt internetanvändande

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 14:06 CEST

Bara tolv procent går direkt till webbsidan för att hitta produkter och tjänster.

Google dominerar när svenskar söker efter produkter och tjänster på nätet. 78 procent av svenskarna söker på Google när de letar efter produkter och tjänster, medan 12 procent går direkt till webbsidan. Gapet är stort till andra tjänster – 2 procent söker i första hand på Eniro medan 1 procent väljer hitta.se, Bing eller Altavista för att hitta produkter och tjänster. Inte ens en procent av de 1120 tillfrågade svenskarna använder i första hand Yahoo. Det visar en ny undersökning som sökbolaget Jajjalåtit genomföra om svenskarnas sökvanor på internet.

Google dominerar när svenskar söker på internet – 85 procent använder sökmotorn när de letar efter information och 78 procent för att hitta produkter och tjänster. Bland dem mellan 15 och 22 år är siffrorna ännu högre. Här använder 95 procent Google för att hitta information och 83 procent för att hitta produkter och tjänster. Övriga sökmotorer kommer långt efter. Eniro, hitta.se, Bing och Altavista skrapar tillsammans bara ihop 4 procent bland dem som letar efter information och 5 procent bland dem som letar efter produkter och tjänster. Inte en enda procent väljer i första hand Yahoo.

– Att Google dominerar så starkt kommer väl inte som någon överraskning för någon, säger Jajjas vd Tommy Ståhl. Tittar man på de enskilda sökmotorernas andelar ser man att Yahoo är helt okänt vilket däremot är lite överraskande.

Bokmärken används betydligt mer av män än av kvinnor – 7 procent av männen men bara 2 procent av kvinnorna använder bokmärken när de letar efter produkter och tjänster. Yngre ratar också bokmärken, bland dem mellan 15 och 22 år använder 3 procent bokmärken medan 7 procent bland dem över 56 år gör samma sak.

Så söker svenskarna i första hand efter produkter och tjänster:

1. Söker via Google                                        78 %
  2. Går direkt till relevant webbsida                    12 %
  3. Går direkt till webbsidan via bokmärken          4 %
  4. Söker via Eniro                                           2 %
  5. Söker via hitta.se                                       1 %
  6. Söker via Altavista                                      1 %
  7. Söker via Bing/MSN                                    1 %
  8. Söker via Yahoo                                        0 %

Så söker svenskarna i första hand efter information:

1. Söker via Google                                       85 %
  2. Går direkt till relevant webbsida                   5 %
  3. Går direkt till webbsidan via bokmärken         6 %
  4. Söker via Eniro                                          1 %
  5. Söker via hitta.se                                      1 %
  6. Söker via Altavista                                     1 %
  7. Söker via Bing/MSN                                   1 %
  8. Söker via Yahoo                                        0 %

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes som en webbenkät av det oberoende undersökningsföretaget Cint/Snabba svar under v.40, 2010. Webbenkäten besvarades av ett representativt urval av svenskar och totalt 1120 personer besvarade enkäten.

Om Jajja Communications

Jajja Communications, som grundades år 2000, är ett av de största sökoptimeringsföretagen på den nordiska marknaden och omsatte 46 miljoner kronor 2009. Jajja Communications har 45 anställda i Sverige.

Jajja är helt fokuserade på att göra kunderna synliga i det organiska resultatet på sökmotorerna (sökmotoroptimering eller seo). Jajja arbetar tillsammans med ett stort antal partners såsom Eniro, webbyråer, mediebyråer, internetkonsulter och webbhotell för att skapa trygga relationer till sina kunder.

Tommy Ståhl, vd Jajja Communications
Mobil 0701-66 62 10, tommy.stahl@jajja.com