Höstens mest googlade dokusåpor: Idol, Biggest Loser och Paradise Hotel i topp

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 11:51 CET

TV4:s två storsatsningar Idol och Biggest Loser toppar listan över höstens mest googlade dokusåpor. Listans tredje placering går till TV6:s Paradise Hotel som under några dagar i oktober var höstens mest googlade tv-program.  Alice är den Idoldeltagare som svenskarna sökt mest efter på internet. Det visar färsk statistik från Jajja om svenskarnas sökvanor under det senaste kvartalet.

TV4 tar hem vinsten på listan över höstens mest googlade dokusåpor – kanalens två satsningar Idol och Biggest Loser tar med god marginal listans två toppnoteringar. Svenskarna sökte intensivt efter Biggest Loser i samband med säsongsstarten i september. För Idol inföll toppen den 2 oktober när Olle Hedberg fick publikens extraplats i finalen.

Listans tredje plats går till TV6:s Paradise Hotel som under några dagar i oktober var höstens mest googlade dokusåpa. Debatten kring SVT:s dokusåpa Ung & Bortskämd gör att tv-programmet kniper fjärde platsen på listan över höstens mest googlade tv-program. Listans femte placering går TV3:s Lyxfällan.

– Internettrafiken visar snabbt vilka tv-program som engagerar publiken. Genom att arbeta med sökordsoptimering kan tv-kanalerna vara säkra på att deras program kommer högt upp i träfflistorna, säger Jajjas vd Tommy Ståhl.

De regionala skillnaderna är stora. Värmlänningarna söker mest efter Dansbandskampen. Blekingar är de i Sverige som googlar mest efter Bonde söker fru, Robinson och Biggest Loser. Intresset för Svenska Hoolywoodfruar är allra störst i Östergötland, medan intresset för Paradise Hotell är som störst i Jönköpings län.

Höstens mest googlade tv-program:

1. TV4:s Idol
  2. TV4:s Biggest Loser
  3. TV6 Paradise Hotel
  4. SVT:s Ung & Bortskämd
  5. TV3:s Lyxfällan
  6. TV4:s Bonde söker fru
  7. TV4:s Robinson
  8. TV4:s Dansbandskampen

Om undersökningen

Undersökningen är gjord på uppdrag av Jajja och omfattar de senaste tre månadernas sökningar på Google. Indexet i diagrammet visar inte en absolut sökvolym, utan ett index mellan 0-100. Ju högre index, desto fler sökningar har gjorts på det specifika programmet i förhållande till det sammanlagda antalet sökningar på Google under en längre tid.

Om Jajja Communications

Jajja Communications, som grundades år 2000, är ett av de största sökoptimeringsföretagen på den nordiska marknaden och omsatte 59 miljoner kronor 2010. Jajja Communications har 60 anställda i Sverige.

Jajja är helt fokuserade på att göra kunderna synliga i det organiska resultatet på sökmotorerna - seo. Jajja arbetar tillsammans med ett stort antal partners såsom Eniro, webbyråer, mediebyråer, Internetkonsulter och webbhotell för att skapa trygga relationer till sina kunder.

Tommy Ståhl, vd Jajja Communications
Mobil 0701-66 62 10, tommy.stahl@jajja.com

Läs mer om sökmotoroptimering och sökpositionering på hos Jajja.

Kommentarer (0)