Jajjas årliga test av publiceringsverktyg visar: Flera bra webbplattformar för de mindre företagen anpassade för sökordsoptimering från start

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 14:00 CET

Contenta Web XT och Sitedirect Web Studio är bästa valet för den som vill välja ett publiceringsverktyg som är väl anpassat för sökordsoptimering utan att behöva använda konsulter eller inköpta moduler, något som tilltalar de mindre företagen särskilt väl. Det visar Jajjas årliga test av publiceringsverktyg. I år deltog 30 CMS-verktyg i testet.

– 78 procent av de som ska köpa en vara eller en tjänst på internet börjar med att googla. Bara 12 procent går direkt till webbsidan. I det läget är det enormt viktigt att välja ett publiceringsverktyg som hjälper dig att hamna högt upp i Googles träfflistor, säger Jimmy Wirsborg som är ansvarig för testet hos Jajja.

För att företag enkelt ska kunna välja de publiceringsverktyg som är bäst anpassade för sökordsoptimering har Jajja testat 30 publiceringsverktyg. Resultatet visar att Contenta Web XT och Sitedirect Web Studio är bästa valet för den som ska bygga en webbsida utan inköpta moduler och konsulttid. De webbsidorna får högsta betyg när publiceringsverktygen testar i standardutförande. Bara två verktyg – Zcribe och Hemsida 24 – får under 4,0 i betyg. När Jajja testade verktygen med inköpta moduler och konsulttid får hela 13 av 30 verktyg högsta betyg.

Om testet:

Varje test genoförs som en enkät där leverantörerna får svara på vilka funktioner som finns och vilka som saknas i deras verktyg. Funktionerna är sedan indelade i undergrupper som viktas utifrån hur viktiga Jajja anser att funktionerna är. Testet är frivilligt från leverantörernas sida. Läs hela testet.

Om Jajja Communications

Jajja Communications, som grundades år 2000, är ett av de största sökoptimeringsföretagen på den nordiska marknaden och omsatte 59 miljoner kronor 2010. Jajja Communications har 60 anställda i Sverige.

Jajja är helt fokuserade på sökpositionering, dvs. att göra kunderna synliga i det organiska resultatet på sökmotorerna. Jajja arbetar tillsammans med ett stort antal partners såsom Eniro, webbyråer, mediebyråer, Internetkonsulter och webbhotell för att skapa trygga relationer till sina kunder.

Jimmy Wirsborg, ansvarig för SEO-testet, Jajja Communications
Tel. 08-546 66 229, jimmy.wirsborg@jajja.com

Tommy Ståhl, vd, Jajja Communications
Mobil 0701-66 62 10, tommy.stahl@jajja.com

Läs mer om sökmotoroptimering hos Jajja.

Kommentarer (0)