Årets bästa e-handelsplattformar utsedda - Högsta betyg till 21 av 32 plattformar och en överraskning i botten

Pressmeddelande  •  2011-10-31 15:39 CET

Under 2011 beräknas den svenska e-handeln omsätta 25 miljarder. Samtidigt använder 90 procent av svenskarna en sökmotor för att hitta produkten eller tjänsten som de letar efter. För att e-handelsföretag enkelt ska kunna välja den plattform som ger bäst synlighet i sökmotorerna har Jajja låtit testa 32 plattformar, varav sex är nya jämfört med förra årets test. Årets resultat visar att 21 av de 32 testade plattformarna får toppbetyg. I botten av listan återfinns Visma, som saknar mer än hälften av SEO-funktionaliteten som topplacerarna har.

E-handlare som vill synas väl i sökmotorerna har mycket att vinna på att välja rätt e-handelsplattform då synligheten ofta är avgörande för att nå de ofta otrogna e-handelskonsumenterna.

– Att man byggt sin shop på en plattform som har rätt stöd för optimerad synlighet i sökmotorerna är a och o för att nå kunderna, men plattformen bör även ha stöd för att mäta allt så man kan testa sig fram för att hitta var målgruppen håller hus och vad den använder för jargon, säger Jimmy Wirsborg, ansvarig för granskningen av e-handelsplattformar på Jajja. Det är sådana egenskaper vi tagit fasta på i vårt test.

I årets test får över hälften av alla testade plattformar högsta betyg, 21 av 32. I botten av listan återfinns bland andra Visma.

– Vismas betyg är symptomatiskt för publiceringssystem och e-handelssystem som är utvecklade av företag med sin kärnverksamhet utanför nätet, säger Jimmy Wirsborg. I Vismas fall jobbar man enbart med automatiserad SEO och det är en viktig del för att nå toppbetyg i vårt test. Men utan manuell kontroll får man inte full synlighet på nätet.

Hantering av utgångna produkter är ett annat viktigt område. I många fall ersätts produkter med nya i samma kategori och den synlighet den gamla produkten fått i den organiska träfflistan i sökmotorerna vill man behålla.

– Det gäller då att dirigera trafiken så att länkarna till en gammal produkt leder vidare och kunden hittar ersättningsprodukten. Dagens e-handelsplattformar bör ha stöd för detta så att ersättningsprodukten får nytta av den tidigare produktens placering i träfflistorna.

Jajja har delat in testet i bland annat utseende i sökmotorernas träfflistor, läsbarhet för robotar och mjukvara samt indexering av information. Syftet är att ge en överblick av styrkor och svagheter hos olika verktyg.

– Som e-handlare är det viktigt att välja rätt plattform, så låt det ta tid, tipsar Jimmy Wirsborg. Plattformen är bokstavligen grunden för e-handlarnas möjligheter att utveckla verksamheten på nätet, så välj inte första bästa lösning utan den som bäst stöttar försäljningen.

Topp och bottenlistan av testade e-handelsplattformar 2011 (1-5 där 5 är bäst):

1. SiteSmart 4.03 (Betyg 5)
2. Dynamicweb 7.2 (Betyg 5)
3. SiteDirect eCommerce Suite v6 (Betyg 5)
4. Litium Studio 4.6 (Betyg 5)
5. E-butik Guld (v7.4) (Betyg 5)
6. Jetshop Commerce (Betyg 5)
7. Talex Webshop Standard v9.0 (Betyg 5)
8. Nordisk e-handel (Betyg 5)
9. Sitoo Webshop (Betyg 5)
10. Easyweb E-handel (Betyg 5)

31. Stora e-butiken (e-pages) (Betyg 4,2)
32. Visma Avendo Webshop (Betyg 2,3)

Om testet

Syftet med testet är att jämföra sökordsfunktionalitet hos e-handelsplattformar på den svenska marknaden. Genom testet ska företag som står i begrepp att öppna en ny e-handel eller ska uppgradera sin befintliga plattform enkelt kunna bilda sig en uppfattning om vilka plattformar som har bäst förutsättningar för att synas väl i sökmotorerna. Läs mer på hemsidan: Jajja SEO-test E-handel 2011. Testet finns att ladda ner som PDF här: http://seotest.jajja.com/_pdf/jajja-seo-test-e-handel-2011.pdf

Jajja Communications, som grundades år 2000, är det största sökoptimeringsföretaget i Sverige och omsatte 59 miljoner kronor 2010. Jajja Communications har 80 anställda i Sverige.

Jajja fokuserar på att göra kunderna synliga i det organiska resultatet på sökmotorerna. Jajja arbetar tillsammans med ett stort antal partners såsom Eniro, webbyråer, mediebyråer, Internetkonsulter och webbhotell för att skapa trygga relationer till sina kunder.

Jimmy Wirsborg | Ansvarig för testet | 08-546 66 229 | jimmy.wirsborg@jajja.com
Mattias Kellquist | tf Vd Jajja Communications | 0707-16 69 33 | mattias.kellquist@jajja.com