Annonsörer riskerar att missgynnas av mediebyråerna

Pressmeddelande  •  2011-05-11 17:21 CEST

I en debattartikel som publiceras i Dagens Media idag, uppmärksammar Sveriges största företag inom sökordsoptimering och föreningen Sveriges Annonsörer den gråzon som mediebyråer tillåts verka inom. I artikeln, som handlar om att annonsörerna riskerar att bli kraftigt missgynnade genom att mediebyråerna köper tjänster för sökordsoptimering från sig själva, vilket strider mot branschens egna regler. Undertecknarna menar att det är dags att mediebyråerna börjar leva som man lär.

Sökordsmarknadsföring, det vill säga marknadsföring som görs i syfte att synas bra i sökmotorerna, växer starkt. Det är inte konstigt då 80 procent av oss använder en sökmotor för att hitta produkter och tjänster inför ett köp. Idag letar köpare efter säljare – tvärtemot vad traditionell annonsering erbjuder.

Sökordsmarknadsföring är därför ett kraftfullt komplement till de traditionella medieköpen och mediebyråerna har därför satsat mycket på att ta hand om det också åt sina kunder.

- Det är orimligt att mediebyråer ska få verka i strid med sina egna branschregler, säger Tommy Ståhl, vd på Jajja. Värdet för sina kunder, annonsörerna, säkerställs inte genom att byråerna bara ser till sina egna intressen och köper alla tjänster av sig själva. Det skapar ingen trovärdighet för dem själva eller branschen.

Sökordsmarknadsföring och specifikt sökoptimeringen är en del av betalt utrymme i media. Det innebär att mediebyråer har både säljuppdraget och delägarskap i mediet och det strider mot deras branschregler.

- När det gäller sökordsoptimeringen handlar mediebyråerna med ett egenintresse gentemot sina kunder som man aldrig skulle ha när man köper andra typer av medieutrymmen, säger Tommy Ståhl.

Tommy Ståhl, vd, Jajja
Mattias Kellquist, grundare, Jajja
Anders Ericson, vd, Sveriges Annonsörer

Jajja Communications, som grundades år 2000, är det största sökoptimeringsföretaget i Sverige och omsatte 59 miljoner kronor 2010. Jajja Communications har 60 anställda i Sverige.

Jajja fokuserar på att göra kunderna synliga i det organiska resultatet på sökmotorerna. Jajja arbetar tillsammans med ett stort antal partners såsom Eniro, webbyråer, mediebyråer, Internetkonsulter och webbhotell för att skapa trygga relationer till sina kunder. Läs mer om sökmotoroptimering med Jajja. Läs mer om Jajja på Reco och om Jajja på Rejta.

Tommy Ståhl | Vd Jajja Communications | 0701-66 62 10 | tommy.stahl@jajja.com