E-handelsplattformarna allt sökvänligare

Pressmeddelande  •  2010-05-25 09:00 CEST

Svenska e-handelsplattformar får toppbetyg i fråga om sökmotorvänlighet. Många leverantörer har tagit till sig av sökoptimeringsföretaget Jajjas kritik vid förra granskningen och rättat till tidigare fel och brister.

Jajja Communications har utökat sin granskning från 21 till hela 35 svenska e-handelsplattformar och hårdgranskat allt i plattformarna som hjälper en nätbutik att ranka i Google. Och av 35 granskade får 21 plattformar toppbetyget 4,5 eller högre. Med Jajjas hjälp håller Sverige på att få världens sökvänligaste e-handelsplattformar.

- Det är mycket bra att Jajja tar sig tid att göra en sådan här bred granskning med ett så stort allvar, säger Nikke Lindqvist, känd sökoptimeringskonsult som fungerat som bollplank åt Jajja vid granskningen.

Absolut bäst i test är Hyrbris v4.1.1, Talex Webshop Standard samt SiteDirect v6.om med vardera 4,9 i betyg. Direkt efter kommer Startabutik Pro, Easyweb E-handel, EC Web version 3.8, Askås Internetbutik v6.0, Panagora EDGE,  ePages Enterprise 6.09.2 och Intershop Enfinity 6.4 med 4,8 i betyg.

Många plattformar börjar bli riktigt bra på de grundläggande sakerna. Webbtekniken Ramar är exampelvis borta och de flesta har anammat den funktionalitet Jajja förespråkat i tidigare test.

– Till nästa år hoppas vi att leverantörerna även ger sina kunder verktyg att mäta och testa för att verkligen trimma skiten ur webbshopparna, säger Jimmy Wirsborg som är ansvarig för granskningen av e-handelsplattformar hos Jajja.

Ett problem är att en del leverantörer har kvar kunder som använder deras tidigare versioner som bygger på ramar.

- Nu måste leverantörerna förklara för sina kunder att de ska byta till nyare versioner, säger Jimmy Wirsborg som är ansvarig för granskningen av e-handelsplattformar hos Jajja.

Ett annat problem är att flera plattformar kräver extra moduler och konsulttid för att uppfylla Jajjas krav på sökmotorvänlighet. Panagora EDGE , Litium Scensum 2.1,  Intershop Enfinity 6.4,  EC Web version 3.8, Easyweb E-handel  och ePages Enterprise 6.09.2 är några av plattformarna med toppbetyg som utan extra konsulttid och moduler tappar i betyg.

– Sökmotorvänlighet borde vara standard. Här gäller det att kunderna vet vilka krav de ska ställa på leverantörerna, säger Jimmy Wirsborg.

Så gjordes testet

Eftersom det finns hundratals e-handelplattformar på marknaden är urvalet en kritisk del av jämförelsen. Vi har valt de system vi har erfarenhet av inom företaget, vi sökte efter fler med hjälp av Google (sökmotorvänliga butiker borde ha även en sökmotorvänlig hemsida var tesen), gått efter rekommendationer vi fick när vi frågade runt bland e-handelsutvecklarna och i år har också Nikke Lindqvist bistått med hjälp. När det gäller de största valde Getupdated, Microsoft, IBM, Mamut, Icommerce och Visma att inte samarbeta med våra testare och därför har deras plattformar fallit bort.

Betygsättning

Årets betyg beräknas genom att avsaknad av funktionalitet skapar ett betygsavdrag, alla betygsavdrag inom ett område summeras och divideras med det totala möjliga avdraget multiplicerat med fem. Slutbetyget beräknas genom att vikta ihop samtliga delbetyg beroende på hur viktigt ett område är för lyckas med sin synlighet i sökmotorerna. Avdrag och viktningar publiceras i ett separat dokument.

Läs hela undersökningen här: Jajja seo-test av ehandelsplattformar

Frågor/kontakt

Jimmy Wirsborg, seo-tekniker på Jajja
Telefon 08-546 66 229
jimmy.wirsborg@jajja.com

Mer om Jajja Communications

Jajja Communications, som grundades år 2000, är en av de största sökoptimeringsföretagen på den nordiska marknaden med en omsättning på 46 miljoner kronor 2009. Jajja Communications har 45 anställda i Stockholm och Norrland.

Jajja är helt fokuserade på att göra kunderna synliga i det organiska resultatet på sökmotorerna. Jajja arbetar tillsammans med ett stort antal partners såsom Eniro, webbyråer, mediebyråer, Internetkonsulter och webbhotell för att skapa trygga relationer till sina kunder.

Tommy Ståhl, vd Jajja Communications
Mobil 0701-66 62 10, tommy.stahl@jajja.com