Mest googlade gymnasieskolorna inför årets gymnasieval

Pressmeddelande  •  2011-02-18 14:05 CET

Inför valet till gymnasiet den 24 februari visar en ny undersökning att Kungsholmens Gymnasium är Stockholms mest googlade gymnasieskola. Viktor Rydbergs Gymnasium tar andra platsen, medan Bromma gymnasium, Blackebergs gymnasium och Norra Real delar på listans tredje placering.  Det är sökoptimeringsföretaget Jajja som har undersökt stockholmarnas intresse för gymnasieskolorna.

– Det är tydligt att intresset är störst för gymnasium med en tydlig internationell inriktning, såsom Kungsholmens Gymnasium och Viktor Rydberg. Vår undersökning ger en fingervisning om att de här skolorna kommer att få extremt många ansökningar, säger Jajjas vd Tommy Ståhl.

Stockholms mest googlade kommunala gymnasium*:

1. Kungsholmens Gymnasium 3 600
2. Viktor Rydbergs Gymnasium 3 170
3. Bromma Gymnasium 2 900
4. Norra Real 2 900
5. Blackebergs Gymnasium 2 900
6. Kärrtorps Gymnasium 2 400
7. Frans Schartaus Gymnasium 1 900
8. Brännkyrka Gymnasium 1 900
9. Thorildsplans Gymnasium 1 300
10. Enskilda Gymnasiet 1 300

*antal sökningar på Google under januari 2011.

Om undersökningen

Undersökningen är gjord på uppdrag av Jajja och omfattar sökningar under gjorda under januari månad på Google.

Jajja Communications, som grundades år 2000, är ett av de största sökoptimeringsföretagen på den nordiska marknaden och omsatte 59 miljoner kronor 2010. Jajja Communications har 60 anställda i Sverige.

Jajja är helt fokuserade på seo - dvs. att göra kunderna synliga i det organiska resultatet på sökmotorerna. Jajja arbetar tillsammans med ett stort antal partners såsom Eniro, webbyråer, mediebyråer, Internetkonsulter och webbhotell för att skapa trygga relationer till sina kunder.

Tommy Ståhl, vd Jajja Communications
Mobil 0701-66 62 10, tommy.stahl@jajja.com

Läs mer om sökmotoroptimering och sökpositionering hos Jajja.