Äkta räntefritt

Blogginlägg   •   Nov 18, 2011 11:05 CET

Nu när jultiderna börjar närma sig börjar även annonserna i tidningarna att öka. Det görs reklam för både det ena och det andra. En annons som mitt öga fastnade för var en annons från en av de större möbelfirmorna i Sverige.

På annonsen var det en stor lapp med texten ”ÄKTA RÄNTEFRITT”. Vad möbelfirman menade var ju att du som konsument kan handla nu och betala någon gång nästa år och under den tiden behöver du inte betala någon ränta på ditt lån, att det sedan säkert tillkommer kostnader och avgifter är en helt annan sak.

Av ren nyfikenhet letade jag fram företagets årsredovisning och tittade igenom den. Det visade sig att företaget inte alls var äkta räntefritt. De hade räntebetalningar på många miljoner kronor. Det hade till och med ränteinkomster, så räntefritt var ju inte företaget.

När vi talar om ränta så är det ju ofta så att vi bara tänker på den ränta vi betalar på våra lån och den ränta vi får när vi har pengar på banken. Sanningen är ju den att räntan finns i det mesta vi betalar.

När jag köper ett bord av en möbeltillverkar ligger där ränta ända från skogsägaren som har lån för att finansiera sin skog. Den räntan får snickaren betala när hon köper virket till bordet. I sin tur behöver hon låna för att köpa hyvlar och sågar till tillverkningen. Den ränta hon betalar plus skogsägarens ränta får möbelfirman betala. I sista änden är det vi konsumenter som får betala all denna ränta plus ränta för att möbelfirman måste låna för att köpa affärs- och kontorslokaler.

Så inte kan jag kalla mitt bord jag köper från möbelfirman för ÄKTA RÄNTEFRITT.

Magnus Frank

Bankchef JAK Medlemsbank

Både skatter och räntor fungerar här likadant. Båda adderas till varandra i varje led och gör allt dyrt och bidrar till en högre arbetslöshet. Det är väldigt viktigt att uppmärksamma det osynliga räntetrycket. Jag tror att JAK har en mycket viktig roll att spela.
    Den rollen är också att undervisa hur ekonomin fungerar.
    Jag tror att stora delar av svenska folket (inklusive många politiker) inte har en aning om hur ekonomin fungerar.
    Occupy Wall Street rörelsen riktar människors uppmärksamhet mot hur dåligt det traditionella banksystemet fungerar.
    Men lösningen är absolut inte att förstatliga banksystemet och sen fortsätta som tidigare. Problemet med banksystemet är inte vem som äger bankerna, utan hur de fungerar.
    Är det rätt att man blir skuldsatt för livet för att man köper en bostad?
    JAK lånen är underbara. Efter 20-30 år har man en skuldfri bostad och ett stort sparkapital.
    Detta ger en trygg ålderdom. Tvångssparande i fonder som spelar kasino med pengarna (premiepensionssystemet) ger ingen trygghet alls.

- Stefan Herlitz - 2011-11-19 18:34 CET