Äkta räntefritt

Blogginlägg   •   Nov 18, 2011 11:05 CET

Nu när jultiderna börjar närma sig börjar även annonserna i tidningarna att öka. Det görs reklam för både det ena och det andra. En annons som mitt öga fastnade för var en annons från en av de större möbelfirmorna i Sverige.

På annonsen var det en stor lapp med texten ”ÄKTA RÄNTEFRITT”. Vad möbelfirman menade var ju att du som konsument kan handla nu och betala någon gång nästa år och under den tiden behöver du inte betala någon ränta på ditt lån, att det sedan säkert tillkommer kostnader och avgifter är en helt annan sak.

Av ren nyfikenhet letade jag fram företagets årsredovisning och tittade igenom den. Det visade sig att företaget inte alls var äkta räntefritt. De hade räntebetalningar på många miljoner kronor. Det hade till och med ränteinkomster, så räntefritt var ju inte företaget.

När vi talar om ränta så är det ju ofta så att vi bara tänker på den ränta vi betalar på våra lån och den ränta vi får när vi har pengar på banken. Sanningen är ju den att räntan finns i det mesta vi betalar.

När jag köper ett bord av en möbeltillverkar ligger där ränta ända från skogsägaren som har lån för att finansiera sin skog. Den räntan får snickaren betala när hon köper virket till bordet. I sin tur behöver hon låna för att köpa hyvlar och sågar till tillverkningen. Den ränta hon betalar plus skogsägarens ränta får möbelfirman betala. I sista änden är det vi konsumenter som får betala all denna ränta plus ränta för att möbelfirman måste låna för att köpa affärs- och kontorslokaler.

Så inte kan jag kalla mitt bord jag köper från möbelfirman för ÄKTA RÄNTEFRITT.

Magnus Frank

Bankchef JAK Medlemsbank