Att lära av misstag

Blogginlägg   •   Okt 14, 2010 15:08 CEST

Hösten är här, och den kom med stormsteg. Snart kommer den första snön. Man blir lika överraskad varje år när det blir halt på vägarna. Det måste vara något mänskligt att glömma – eller förtränga – jobbiga saker. Men är det så bra i längden? Nae, det finns stora fördelar med att lära av båda sina egna och andras misstag...

Jag brukar med jämna mellanrum gå in på Finansinspektionens (FI:s) hemsida och läsa under ”Sanktioner finansiella företag”. Där finns det att läsa, vill jag lova. Listan över sanktioner som FI genomfört under de senaste tre åren är diger. För att bara nämna några fall finns Carnegie, NGM, Svensk Handel Fondförsäkring, Stockholm Corporate Finance, Trygg-Hansa, Acta, Anticimex, Apsis Liv, SEB med flera på listan. Och inte minst HQ Bank.

När jag läser dessa sanktioner mot finansiella företag, med de lagar författningar som gäller i huvudet, vill jag gå tillbaka i tiden och ställa en fråga till de ansvariga i respektive företag: Hur tänkte ni nu, egentligen?

Det är lätt att sitta på läktaren och säga exakt hur landslaget i fotboll ska spela för att vinna. Ännu enklare är det när man har fakta i efterhand. Men visa saker måste man faktiskt ha koll på. Det går inte komma till fotbollsmatchen i rutiga byxor, bakåtkammad stureplansfrisyr och tro att man kan spela fotboll med en putter i näven. Det krävs lite mer förarbete för att genomföra olika typer av arbeten. Bara för att man en gång i tiden var en hejare på börstrading, innebär det inte med automatik att man kan styra en bank. Det tar ett par år att bara sätta sig in i alla lagar och författningar.

De ansvariga personerna och anställda på HQ Bank fick förutom en väl tilltagen lön, även bonus för att köra bankskutan i sank. När jag sen läser att Wall Streets finansbolag är på gång att dela ut 143 miljarder dollar i ersättningar och bonusar till deras anställda, måste man undra om de någonsin kommer att sätta sitt sunda förnuft före sin girighet.

Jag ska i alla fall hem och ta fram mina vinterdäck som är hela och rena efter det att jag fixade dem i våras. Och när snön kommer är jag redo att lägga om till vinterdäcken på 15 minuter. Övning ger färdighet.

Johan Oppmark,

VD JAK Medlemsbank