Banken är "ute och cyklar"!

Blogginlägg   •   Jan 14, 2010 12:56 CET

Blogg av Johan Oppmark/VD JAK Medlemsbank

Julen och nyårsledigheten är över, nu är det dags för nya utmaningar. 2010 är året då många saker ska falla på plats här på JAK Medlemsbank. Bland annat utveckling av banksystemet, Internetbanken, demokratiutredningen och flera kanaler för kommunikation. En av de nya kommunikations­kanalerna är denna blogg. Ledningsgruppen har här tänkt förmedla vad vi tänker och arbetar med genom att turas om att dyka upp här på bloggen.

Som VD fick jag äran att börja. Ni ska slippa läsa om dagishämtning och sådant. Jag tror att du som läser istället är intresserad av vad som händer i JAK. Kanske medlem, eller icke medlem men nyfiken på banken.

Året började som vanligt i högt tempo direkt från dag ett på grund av styrelsemötet i januari, årskörningar i banksystemet, årsbokslut med årsredovisning och förberedelser inför föreningsstämman.

Jag tycker att utmaningen i mitt jobb är att balansera ”brandkårsutryckningar” med långsiktig planering. Det är brandkårsutryckningar som vill få uppmärksamhet hela tiden, vilket kan bli en tidstjuv. Men tack vare den nya strukturen för våra styrande dokument, har det blivit lättare att arbeta med de långsiktiga frågorna. De övergripande dokumenten är stadgan och reglementet, som beslutas av medlemmarna på föreningsstämman. Sedan har vi strategierna som för närvarande är tre stycken. Det är Medlems-, bank- och kommunikationsstrategier, dessa är styrelsens verktyg för att kunna planera långsiktigt vad banken ska utvecklas till och hur det ska gå till.

Strategierna innehåller många olika delar och på olika detaljnivåer. En liten del handlar om försäkringar. För att styrelsen ska kunna ta beslut i olika frågor så måste jag och administrationen förbereda frågorna. Till exempel träffade jag VD för Allmänna änke- och Pupillkassan i Sverige i veckan. Vi diskuterade förutsättningslöst ett samarbete kring efterlevnadsskydd för våra låntagare. Allmänna änke- och Pupillkassan i Sverige är en organisation som håller på med livförsäkringar sedan 1783. Jag måste erkänna att jag blev väldigt fascinerad av verksamheten. För den som undrar står Pupill för omyndiga barn.

En annan utmaning jag funderar på är hur vi ska hantera är den minskade nyutlåningen. Under 2008 lånade vi ut precis så mycket vi kunde, medan vi 2009 endast lånade ut 60 procent av det vi hade budgeterat för nyutlåning. En av orsakerna är självklart det låga ränteläget. Du som låntagare kan låna i en storbank med rörlig ränta på 1,5 procent utan krav på amortering. Detta är självklart lockande men kan inte jämföras med ett JAK-lån. För med JAK-lånet vet du vad du kommer betala ända till sista betalningstillfället. Du är då skuldfri och har du eftersparat så får du en bra buffert när detta blir fritt. Visst är månadsbetalningen lägre då du slipper amortera och spara samtidigt till storbanken men osäkerheten mycket större och du får inte samma trygga nattsömn som du får med ett JAK-lån, där du vet när och vad du betalar och du sparar till dig själv. Den som kommer ihåg början på 1990-talet minns med fasa att en rörlig ränta på storbanken snabbt kan gå upp till 15 procent.

En av många aktiviteter vi ska göra för att öka nyutlåningen är att under 2010 besöka cirka tio lokalavdelningar och dess medlemmar, med något vi kallar ”Banken kommer”. Där ska medlemmar kunna träffa lånehandläggare och ansöka om lån eller fråga om sparande och träffa andra medarbetare från banken för att diskutera olika angelägna frågor.

Självklart ska vi åka tåg och cykla till dessa träffar. ”Banken som är ute och cyklar” ;-) Så jag hoppas att det här utmärkta skidföret snart blir ett bra cykelföre, annars kan det bli skidor som gäller!

Vi ses snart!

Johan Oppmark