Den internationella satsningen blir en del av JAKs verksamhet

Blogginlägg   •   Okt 30, 2010 19:31 CEST

I mars skrev jag ett blogginlägg om vårt internationella arbete i JAK Medlemsbank. Sedan dess har vi fortsatt med vårt arbete med samma inriktning: JAKs styrelse beslutade i september att den internationella satsningen blir en del i JAKs ordinarie verksamhet, som vi fortsätter att satsa på. Syftet med satsningen är inte att etablera kontor i olika länder utan att ge stöd till människor i andra länder som vill starta sina egna projekt.

Intresset för JAK Medlemsbank växer i omvärlden.

Under sommaren fick vi reda på att det har startas en förening i Finland som heter JAK Finland. Antti Ahonen, en av initiativtagarna i föreningen, deltog vid den internationella JAK-skolan som vi hade i augusti 2009 i Malmö. Vi försöker sprida kännedom om JAK Finland bland våra medlemmar i Sverige med tanke på att de är två grannländer och att det finns många naturliga kopplingar: familjerna, vänner, arbetskamrater…

Men det är inte bara i våra grannländer som nyfikenhet om vår räntefria och kooperativa bankmodell ökar. Toussaint Hinvi, en annan deltagare i den internationella JAK-skolan, har tagit initiativet att organisera ett seminarium i Accra, Ghana, med namnet ”African Initiative for Interest free banking (JAK Africa)”. JAK kommer att skicka en representant dit, en ideell informatör från JAK Uppsala.

Det händer saker också i Spanien. I juni blev vi inbjudna till ett seminarium i Madrid där Dan-Eric Archer (JAK-informatör) och KarinMalin Ekström (ordförande i JAK) presenterade vår bank. Deras presentation väckte intresse hos IE Business School och två företrädare därifrån besökte JAK i förra veckan. De vill skriva en rapport så att deras studenter kan använda JAK Medlemsbank som en fallstudie. Norrbottens Kuriren skrev om besöket.

Den här internationella uppmärksamheten bygger på medlemmarnas arbete i form av t.ex. översättning av material, nätverksarbete, presentationer i andra länder m.m.. Just nu håller vi på med en distanskurs i samarbete med Kvarnby Folkhögskola där vi koordinerar det här arbetet. Kursen heter ”Räntefrihet och Webbaktivism” och vi har just haft en träff i Malmö. På bilden kan du se den nystartade gruppen av medlemmar som ska koordinera översättningar och korrektur på olika språk.

Det är mycket på gång, bland annat planering av en internationell JAK-skola i Aagusti 2011. Dem blir vår andra internationella JAK-skola. Vi ser fram emot den!

Mer information om JAKs internationella arbete hittar du på www.jak.se/int

Miguel Ganzo, JAK-konsulent