Det fungerar i praktiken

Blogginlägg   •   Jan 29, 2010 13:36 CET

Blogg av Magnus Frank, bankchef i JAK Medlemsbank

Det märks att vi bor i ett avlångt land. När jag skriver detta så sitter jag på norrlandståget från Skövde till Boden där jag ska besöka ett väldigt intressant företag. Tågresan som tar ca 15 timmar ger mig tid att få en stund bortkopplad från omvärlden och tid för eftertanke. Just tiden för eftertanke är värdefull då vardagen kantas av dagliga uppgifter på jobbet som måste lösas, telefoner som ringer och mail som ska besvaras. Men just nu är allt detta långt borta.

Det företag jag ska besöka är ett bevis på att det fungerar med sociala entreprenörer. När vi idag ofta talar om nyföretagande tänker vi på enskilda personer som skapar ett företag för att säkra sin inkomst och förhoppningsvis få ett företag som gör ägaren rik. I Sörbyn norr om Boden finns företaget Nya Sörbyn AB med en annan inriktning. Där är inte vinsten och ägandet det viktigaste utan verksamheten och bygden. Människorna i Sörbyn såg en ort där människor inte hade någon försörjning och flyttade därifrån. Den lokala idrottsföreningen har under många år drivit en camping sommartid för att få ihop pengar. För ca två år sedan bestämde en grupp människor att nu måste vi göra någonting. Beslutet blev ett komplement till campingen, en konferensanläggning. Turerna har varit många och hindren att övervinna stora. Nu står dock anläggningen på plats även om det återstår mycket arbete innan invigningen. Vad är då drivkraften för dessa människor? Jag tror inte att någon av dem tror att de kommer att bli rika av det arbete och de pengar de lagt ned. Drivkrafterna är andra. En chans att människor stannar på orten och ge arbetstillfällen som annars inte funnits.

Intressant är även stödet från nätverket runt Sörbyn. Förutom de privatpersoner, företag och Länsstyrelsen som gått in med pengar i aktiebolaget har JAK, Swedbank och Norrlandsfonden lånat ut pengar. Även Bodens kommun stöttar genom att stödspara för lånet hos JAK.

Nyckelordet för allt detta är samarbete, var och en av intressenterna bidrar med sin kunskap och sitt engagemang. Resultatet av allt detta får vi se den 29 juli. Det är nämligen i Sörbyn som årets sommarseminarium ska hållas. Ta därför chansen att få en inblick i hur samarbete och viljan att göra något gott kan se ut i praktiken.

Magnus Frank

Bankchef JAK Medlemsbank