Ett gott liv genom konsumtion

Blogginlägg  •  2012-04-16 09:35 CEST

För ett tag sedan hade vi en bomässa här i Skövde. Försäljare av olika saker som kan kopplas till boendet hade samlats för att visa sina produkter. Det var försäljare för värmepumpar, swimmingpooler, köksutrustning och diverse inredningsprylar. Besökarna var många och arrangörerna kunde till och med ta inträde för att vi skulle kunna handla. Bara detta visar på vår förkärlek för konsumtion.

Dagen efter var det en artikel i vår lokaltidning som berättade hur lyckad mässan var. Många besökare och mycket handel visade på behovet av denna typ av mässor. I artikeln söktes förklaringen till antalet mässbesökare. När de intervjuade en av arrangörerna fick vi förklaringen med frågan – ”Vem kan idag leva med ett hem som inte förändras varje år? Ingen vill väl ha samma saker år efter år”.

Citatet har hängt kvar i mitt bakhuvud under en längre tid. Är det jag som är annorlunda eller är något fel? Konsumtion för konsumtionens egen skull, är det verkligen lyckat? Måste vi hela tiden förändra och konsumera för att vara lyckliga? Är detta ett bra sätt att mäta framgång på?

När jag tittar på reklamen i tv är det just det budskap jag får. Konsumera mer så blir du framgångsrik och får ett gott liv. Oavsett om jag ska använda en viss sorts sko, köra ett visst bilmärke eller dricka en viss sorts dryck. Allt hänger på det materiella. Vem jag är som person gör ingen skillnad.

Då är det så skönt att läsa artiklarna i vår tidning Grus & Guld, våra inlägg på Facebook och exemplen på våra medlemmar som presenteras på vår hemsida. Vi har många medlemmar som själva eller i olika grupper och företag försöker hitta alternativ. Det kan gälla att driva en bondgård hållbart, starta en ekoby eller försöka hålla den gamla bystugan vid liv. Ännu mer glad blir jag när jag märker att dessa levnadsentreprenörer är stolta för att de är medlemmar i JAK Medlemsbank. Att de ser oss som en naturlig del i försöken att göra något annorlunda, med andra och mer sunda värderingar. För det är just det som det handlar om. Att ha sunda värderingar. Värderingar som vi själva ställer upp på och inte bara får genom reklam och plumpa försök att få oss att konsumera mer.

Magnus Frank

bankchef JAK Medlemsbank