Ett kort möte

Blogginlägg   •   Jul 08, 2013 12:23 CEST

Så har då årets Almedalsvecka avslutats. En vecka som innehöll drygt 2 200 programpunkter, nästan 1 000 arrangörer, 17 000 deltagare och cirka 700 journalister. Ska man synas och höras i Almedalen gäller det verkligen att sticka ut. Karin Lindvall som är projektledare på Region Gotland har varit med i Almedalen i 20 år. Hennes tips för en lyckad vecka är att man har:

1. en bra planering

2. fokuserar kring en enskild fråga

3. har en bra moderator

4. nätverkar mycket

5. lägger sig tidigt på kvällarna

Ja, det där sista är väl inte så svårt att få till. Efter en fullspäckad dag med debatter, seminarier och nätverkande, väljer nog de flesta en tidig nattinatti.

Själv var jag på plats i Almedalen under några få dagar. Den gamla journalisten i mig vaknade, dock. Reportageidéerna började spira. Tänk, så lätt det skulle vara att fånga tillfället, i ett spontanmöte på någon gata där i Visby. Eller i samband med ett seminarium. Få en alldeles egen utfrågning av den där kändisen eller politikern, göra det där drömreportaget. Bäst som jag går där i mina funderingar knackar någon mig i ryggen.

- Vet du var Vineger ligger? frågar en kvinna med typisk Stockholms-accent.

Jag vänder mig om. Och tittar rakt in i Alexandra Charles stora mörka solglasögon. Nattklubbsdrottningen från Stockholm, som en gång i tiden representerade allt som är kändisskap, skandaler, nöje och makt. Idag är hon en maktfaktor inom en annan bransch, som instiftare av 1,6 & 2,6 miljonerklubben vars mål är att uppmärksamma kvinnors hjärt- och kärlsjukdomar. I höst ger hon ut sina memoarer. Hon är med andra ord högintressant ur mediesynpunkt.

Alexandra Charles är sval, elegant och världsvan. Jag är svettig och inte särskilt världsvan. Och inte heller någon frilansande journalist längre. Därför är det väldigt skönt att vårt möte över en stadskarta stannar vid det.

Hade det däremot varit Michael Wolf som knackat mig på axeln, hade det varit annorlunda. Som VD för Swedbank rekommenderar han bankens kunder att prata sig till ett bra pris på lånet. ”Lån ska prissättas utifrån den risk som man uppfattar att risken innebär” säger han i en tidningsintervju under Almedalsveckan, och tillägger att det är upp till varje bankkund att förklara hur man ”ser på saker och ting”. Ju bättre man klarar av det, desto bättre villkor ger banken på lånet. Lätt som en plätt. Bra munläder ger bra lånevillkor.

Det hade jag gärna velat prata med honom närmare om. Hur tänker han egentligen där? Är det så illa som det låter, eller kanske bara tidningens vinkel av intervjun?

Den som inte frågar får heller inte något svar. Kanske att JAK nästa år skulle kunna arrangera ett alldeles eget seminarium och bjuda in självaste herr Wolf att delta i diskussionen?

Louise Clausen, kommunikatör JAK Medlemsbank