Fart på rörelsen

Blogginlägg   •   Aug 20, 2012 10:49 CEST

Jag nåddes idag av ett meddelande från en av våra ideella informatörer, Per Wikholm. Per hade varit hos ett studieförbund och hållit ett föredrag om JAK och vår syn på ekonomi. Några dagar efter föredraget hade han fått feedback från studieförbundet där de berättade att hans föredrag varit så uppskattat att de rekommenderat honom till andra avdelningar. Flera av deltagarna pratade också fortfarande om föredraget – massor med beröm! Ofta gör medlemmar storverk som detta. Såna nyheter gör mig så glad.

Jag tänker på det mod som krävs för att ställa sig framför en grupp okända och prata om något som man tycker är viktigt. Vi jobbar jättemycket med att ingjuta mod och trygghet i våra ideella informatörer men i slutänden så är det upp till var och en att ta steget. För att fortsätta vara en levande folkrörelse så är vi beroende av att våra medlemmar är i rörelse – att de känner att det finns ett budskap att förmedla, ett budskap som motiverar dem att prova sina egna gränser genom att hålla föredrag och kurser. På så vis växer inte bara JAK som organisation utan våra medlemmar växer som människor och sprider sitt engagemang till andra.

Vi stöttar alla medlemmar som vill berätta om sin egen bank. Vi skickar material till orter i hela Sverige. Många vill bli bra kursledare på grundkurser. Vi har ett särskilt fokus på dem under hösten, med en särskild kursledarträff för befintliga kursledare. Det är väldigt många grundkurser inplanerade redan. Till UNG-kursen i Umeå har så många anmälningar kommit in så den är i det närmaste full. Distanskursen är överfull. Det återstår att se hur många som anmäler sig till höstens JAK-skola den 16-18 november. Den har brukat bli full de senaste gångerna.

Att sprida kännedom om JAK hänger inte tungt på en enda person. Andra organisationer väljer att arvodera kändisar, mediatränade stjärnor, för att nå ut med sitt budskap eller sälja sin grej. I JAK är det istället många medlemmar som agerar. Var och en lyser de som stjärnor i sina sammanhang.

Ann-Marie Svensson, medlemschef i JAK Medlemsbank

Bilden visar var deltagarna på förra JAK-skolan är bosatta. Foto: Amanda Svensson