JAK sommarseminarium Kooperationens År. Dag 2

Blogginlägg  •  2012-07-29 19:24 CEST

Efter en god natts sömn var det klockan 9 på lördagen dags för fortsättningen på JAKs sommarseminarium. Bankchef Magnus Frank hade tagit på sig sin HSB tröja, då han även sitter med i styrelsen för HSB Nordvästra Götaland, och höll ett föredrag kring hur HSB arbetar med de kooperativa frågorna. Han började med att ge en historisk återblick om hur HSB startade. Som så många andra kooperativ var det nöden som till en början gav upphov till att människor ville organisera sig. I och med att industrialiseringens framfart flyttade allt fler människor till storstäderna. Med den stora tillströmningen av människor kunde boendeförhållandena bli minst sagt bekymmersamma. Magnus visade ett exempel på hur en familj på sju personer kunde dela en lägenhet på 18 kvadrat, med en takhöjd på mellan 1,5 till1,8 meter. Det var inte heller ovanligt att familjer kastades ut på gatan då de inte hade råd med hyran. År 1923 bildades så Hyresgästernas Sparkasse och Byggnadsförening (idag endast HSB), som till en början fokuserade på byggverksamhet, stenbrott och snickeriverksamhet. Som kuriosa kan nämnas att HSB var först med sopnedkast och gemensam tvättstuga. Med sina kärnvärderingar som grund (Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omtanke, Samverkan) har föreningen växt till sig till att bli en kvalitetsstämpel för bra boende.

Dagens andra spännande föreläsare var Magdalena Hansen från Fair Monkey. Hon berättade om Fair Trade hantverk från ursprungsbefolkningar i Guatemala. Fair Trade är ett handelssamarbete mellan producent, importör, butik och konsument. Detta samarbete präglas av öppenhet, ömsesidighet och respekt för alla parter. Det var väldigt kul att få höra om det gedigna arbete som Fair Monkey teamet och mayakvinnorna lägger ner för att kunna erbjuda konsumenter rättvisa varor som även bär tydliga spår av historia och kultur. Vägen dit har dock varit kantad av många utmaningar. Magdalena berättade exempelvis om att det i Guatemala talas cirka åtta olika språk utöver spanskan. Kommunikationen med mayakvinnorna kunde med andra ord ta flera vägar innan alla parter förstod varandra. Även den kulturella skillnaden var en viktig aspekt att ta hänsyn till. Genom att exempelvis leva tillsammans med mayakvinnorna skapades ett ovärderligt förtroende dem emellan. Som ni kanske redan märkt är det främst kvinnor som står i fokus för Fair Monkeys samarbeten. Detta för att kvinnor oftare bidrar till en positiv samhällsutveckling genom att spendera pengarna i byn och på familjen och inte på sig själva. Att lära mayakvinnorna att stå på egna var enligt Magdalena ett av de viktigaste bidragen från Fair Monkey. Exempelvis får kvinnorna lära sig att sy på symaskin. Vissa har även lärt sig att beställa varor som bambutråd från Kina. Magdalena hade tagit med sig några produkter som deltagarna fick titta och känna på. Vill du läsa mer om Fair Monkeys verksamhet och produkter kan gå in på följande länk: www.fairmonkey.se.

Klockan 13 var det dags att dela upp sig i diskussionsgrupper. Den grupp jag hamnade i behandlade medlemstidningen Grus & Guld. Det diskuterades bland annat om tidningens innehåll och utformning samt dess vilken roll Grus & Guld ska ha på nätet. Efter detta begav sig några av oss till en smed där vi fick prova på att smida en krok på det gamla hederliga sättet.

När klockan började närma sig kvällskvisten samlades alla till tonerna av Bengt Söderhäll och Urban Forsgren som berättade och sjöng om Stig Dagerman. Dagerman var en av Sveriges stora, dock för mig okända, författare. Med visor och låtar framförda av dessa två karismatiska personer avslutades denna dags seminarier.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom