Konsten att äga tillsammans

Blogginlägg   •   Okt 16, 2012 11:28 CEST

Vi äger en bank tillsammans. JAK Medlemsbank är en kooperativ bank som ägs av 38 000 medlemmar. Det är fantastiskt, tycker jag.

Utmaningarna finns där hela tiden. Hur lyckas vara en levande organisation? Hur lyckas få fler att vilja vara med? Hur lyckas få unga medlemmar engagerade? Hur lyckas bestämma tillsammans? Hur undvika tjänstemannastyre? Hur lyckas vara den verksamhet som de flesta medlemmar helst vill ha? Olika medlemmar vill ofta olika saker.

Inför helgens höstseminarium på Ljungskile folkhögskola ställs frågorna på sin spets. I helgen kommer aktiva medlemmar träffa förtroendevalda på riksnivå för att djupdyka i de frågor som styrelsen lyfter. Bland annat kommer frågan om hur JAKs medlemmar ska besluta i föreningens högsta beslutande organ att vara med på dagordningen. Frågan engagerar några medlemmar väldigt djupt. Det stora flertalet är inte lika intresserade, men är nöjda så länge allt fungerar bra.

För att klara av att äga, driva och besluta något tillsammans krävs en förståelse för hur andra tänker. Var och en kan inte köra sitt eget race. För att det ska fungera måste man lyssna på andra och försöka förstå. Som deltagare i ett beslutande forum ska man även ha förståelse för de medlemmar som inte deltar i beslutsprocessen. De medlemmar som inte engagerar sig ska ändå känna sig trygga och nöjda med verksamheten. De medlemmar som är med och beslutar har ett ansvar för alla som inte är där. Det är en konst att kunna! I synnerhet i dagens konkurrenssamhälle, där man sällan får träna sig på detta.

Det blir intressant på helgens seminarium att iaktta hur deltagarna tänjer på den fiktiva resårsnodd som representerar spänningen mellan individen och kollektivet. Förhoppningsvis går den inte av.

Ann-Marie Svensson, Medlemschef

Foto: Amanda Svensson