Lys på fördomarna!

Blogginlägg   •   Sep 21, 2010 12:37 CEST

”Genom muntlig agitation och spridande av hållbara värderingar verka för vår ekonomiska, sociala och politiska ställnings förbättrande; att med förenade krafter söka utbilda varandra till tänkande män och kvinnor; att på ett sant, skönt och ädelt sätt leva och njuta av livet, kämpa mot orättvisa och förtryck samt med ljusets fackla i hand tränga djupt in i fördomarnas mörka schakter”

Fint, eller hur?

JAKs ungdomskonsulent hittade den ursprungliga skrivningen i gamla stadgar från 1890 för en facklig organisation i Falun. Han tyckte skrivningen passade in på vad vi försöker åstadkomma i JAK.

Tänk vad mycket fördomar det finns fortfarande! Om hur människor är och om hur saker och ting fungerar.

Och visst är det väl en fördom att ekonomin inte klarar sig utan ränta? Vem klarar sig inte utan ränta, kan man fråga sig istället, tycker jag.

Räntan bidrar till att de som har mycket får mer. De övriga får betala. Några få tjänar väldigt mycket på andras bekostnad, särskilt när räntan stiger.

JAK Medlemsbanks medlemmar sparar räntefritt och visar genom sitt handlande att de inte vill tjäna pengar på passivt ägande. De ser ändå till att deras sparkapital kommer till nytta i samhället utan krav på ränta eller avkastning. De ger förutsättningar för andra medlemmar att låna till en låg kostnad.

Det finns medlemmar i JAK som oförtrutet kämpar med att upplysa om räntans negativa effekter. Det är flera inplanerade organiserade aktiviteter i veckan som kommer. I helgen ordnar medlemmar en grundkurs i Göteborg. Andra deltar i Solvarbo marknad i Dalarna, i Storvreta skördemarknad i Uppsala och i aktiviteter på stan i Helsingborg. Till veckan är det medlemsmöte i Järna samt ett möte för att pejla intresset för att starta lokalavdelning i Linköping. Den 1 oktober har JAK Jämtland en inspirationsträff för sina aktiva medlemmar och den 2 oktober är det fyra parallella grundkurser på olika håll i landet. Distanskursen i ”Rättvis ekonomi” är full av deltagare liksom distanskursen ”Räntefrihet och webbaktivism”. Vi kan också glädja oss över att personer i Finland, efter inspiration av JAK, bildat en förening som är fröet till en räntefri bank.

Så låt oss fortsätta att tränga in i fördomarnas mörka schakter och sprida ljus.

Ann-Marie Svensson

Medlemschef i JAK Medlemsbank