Min dag som JAK-konsulent

Blogginlägg   •   Nov 03, 2011 11:41 CET

Jag hade tänkt skriva om de protester och spontana demonstrationer som sprider sig i världen, inte bara lång borta utan också i många svenska städer. Alltså om Occupy Wall Street och Occupy Sweden. Vem vill inte skriva om detta just nu? Mina kollegor Karin och Magnus har skrivit om detta de två senaste veckorna och så jag kommer istället tillbaka till grunderna med att blogga. I alla fall det som jag tycker är grunderna. För vad är en blogg? Jo, en webbdagbok.

Och i en dagbok skriver jag om vad jag har gjort idag.

En, två, tre…

Dagen började med ett personalmöte med mina kollegor. Vi håller möte varannan vecka. De flesta sitter på Skövdekontoret och vi som jobbar på andra ställen kopplar oss på distans. Det är inte samma sak som att vara där, speciellt när de äter tårta, men det fungerar bra. Idag har vi gått igenom delårsrapporten, en detaljerad rapport om läget i JAK från januari till augusti. Både delårsrapporten och årsredovisningen kan laddas ner från vår hemsida

Sedan har jag hjälpt min kollega Yvonne, som ska skicka ett digitalt nyhetsbrev till medlemmar i JAK Gävle, med en Photoshop-detalj. Varje gång jag klarar ett Photoshop-uppdrag, även om de är små, känner jag mig som en hjälte. I nyhetsbrevet bjuder lokalavdelningen in till en grundkurs och en diskussionskväll.

Jag har pratat med Bengt från JAK Södra Halland för att planera en regionträff med lokalavdelningarna och de ideella resurspersonerna på Västkusten.

Jag har svarat en kvinna från Tyskland som tycker att JAK-modellen är intressant för det tyska piratpartiet. Jag har sagt att vi tar emot utländska besökare och förklarar gärna hur vi jobbar.

JAK Kalmarsund organiserar en grundkurs den 3:e december och de vill ha hjälp med annonsering till den. Jag ser en ny Photoshop-utmaning i horisonten, kanske imorgon.

Jag har spikat tid och datum för en Skype-träff med tre JAK-kursledare. Vi spånar på hur och när vi ska filma en JAK-grundkurs så att det finns tillgängligt på nätet.

Jag har köpt tågbiljetter för att åka till Stockholm den 15:e november och vara med på planeringsmötet inför Tillväxtforum 2012.

Och sedan skrev jag det här blogginlägget. Min dag på kontoret är inte så spännande som parollerna och demonstrationerna mot girighet, men allt är lika viktigt: demonstrationer och dagligt arbete, delårsrapporten och internationella kontakter, en regionträff för medlemmarna som redan är mycket engagerade samt en diskussionskväll där många har möjlighet att träffa JAK och veta mer om våra satsningar för en hållbar och räntefri ekonomi.

Miguel Ganzo, JAK-konsulent