Sommarkrönika

Blogginlägg   •   Jul 17, 2012 14:36 CEST

Nu har vi kommit fram till juli månad på detta år, skolorna har slutat och sommaren börjat även om det kunde ha varit lite bättre vädermässigt. På banken tänker vi också på sommaren men aktiviteten är inte mindre för det. Visserligen gör vi det lite enklare för oss med sommaröppet och personalen får även sin välbehövliga vila. Trycket brukar ändå bli ganska stort, dels för att vi inte är så många på kontoret samtidigt dels för att det ändå händer saker.

I början på juli betalade vi ut låneinsatserna för de som slutbetalt sina lån. Många av våra medlemmar känner det som om det vore en bonus trots att det inte är något annat än egna insatta pengar. Den 26 juli börjar bankens sommarseminarium i Älvkarleby, några intensiva dagar med mycket information och diskuterande kring kooperationens betydelse. Vi får hoppas att myggen inte ställer för mycket hinder i vägen.

Mycket har även hänt dessa sex första månader. Året har börjat mycket bra med en lovande medlemsökning och en utlåning som är bättre än på flera år. Ett mått som vi använder är hur många låneansökningar som ni medlemmar skickar in varje vecka. Även den siffran har ökat under året.

I april sammanfattade vi året på stämman. Stämman som är avslutet på föregående år. Under två dagar fick medlemmarna information och året som gått och fick även chansen att diskutera och besluta kring de femton motioner som var inskickade. Motionerna tyder på ett stort engagemang kring bankens verksamhet. Många medlemmar vill vara med och förbättra och förändra banken. Det svåra i detta är att hitta en utveckling som så många som möjligt hänger med på.

Under våren har vi även gjort en medlemsundersökning där ni medlemmar gav banken väldigt gott betyg. Det är något som vi är väldigt stolta över och ger oss inspiration att fortsätta det arbete som vi gör.

Med önskan om en trevlig sommar och välkomna till sommarseminariet.

Magnus Frank

Bankchef JAK Medlemsbank