Tryggheten får du på köpet!

Blogginlägg   •   Feb 25, 2010 15:29 CET

Inom JAK har vi under hela vår historia arbetat för att få en bank som är rättvis mellan medlemmarna. På köpet har vi även fått ett tryggt system som gör att vi kan sova gott på natten.

En stor del av mitt arbete som bankchef är att se till att vi följer de lagar och regler som finns. Vi har idag ett 40 tal olika lagar och förordningar att följa. Nya tillkommer hela tiden och gamla ändras. I samband med detta måste även våra regler och riktlinjer inom banken uppdateras. Det senaste stora arbetet vi gjort rör penningtvätt och terroristfinansiering.

Det är därför extra skönt att veta att vi gör rätt från början när det gäller att se till att medlemmarna inte blir överskuldsatta. Den senaste veckan har både Riksbanken och Finansinspektionen varnat för en bostadsbubbla. Vi svenskar lånar mer än någonsin, ofta med huset eller bostadsrätten som säkerhet. Kraven från andra banker är små när det gäller amortering och vissa banker erbjuder till och med amorteringsfria lån. Lånet blir ett evighetslån och låntagaren har aldrig en chans att blir skuldfri. Finansinspektionen funderar på att göra det obligatoriskt att bolån ska amorteras samt att det ska finnas en begränsning på hur mycket av husets värde som kan användas som säkerhet för ett lån. Det talas om en begränsning på mellan 75-90%.

Hos oss på JAK är detta inget problem för vi har alltid jobbat för att medlemmarna ska kunna bli skuldfria. Det längsta lånet du kan få hos oss är på 30 år samt att vi belånar fastigheter och bostadsrätter till 75%. Så i just detta fall behöver vi inte ändra på några regler och instruktioner i JAK då vi redan gör precis så som Riksbanken och Finansinspektionen tycker att alla ska göra.

Hur var det då med tryggheten? Jag har min alldeles egna definition på trygghet. Det är att något är förutsägbart. Det vill säga att jag vet vad som kommer att hända och inte behöver oroa mig för icke önskvärda förändringar. Även där ligger vi långt framme. När du tar ett lån hos JAK vet du precis vad det kommer att kosta framöver. Lånet är förutsägbart. Du behöver inte oroa dig för när räntehöjningen kommer.

Ska vi tro på TV och tidningar så är det just räntan och den kommande höjningen som är mångas största problem just nu. Det skrivs spaltmeter om hur vi ska tänka och agera för att bli en vinnare och inte tillhöra förlorarna. Jag kan stolt säga att hos JAK finns det inga förlorare, men kanske heller inga vinnare, om du inte vill räkna alla JAKs medlemmar som vinnare. Det är ju det som är tanken med hela banken, att vi på ett rättvist sätt ska kunna driva en bank där ingen skor sig på någon annans bekostnad.

Tryggheten får du på köpet.

Magnus Frank

Bankchef i JAK Medlemsbank