Varför inflation är lite knepigt

Blogginlägg   •   Mar 15, 2013 12:24 CET

Jag läser att vi nu har deflation i Sverige. Den lilla notisen på text-tv illustrerar väl hur jag brukar förklara inflation. Jag får ofta svara på hur våra pengar påverkas av inflation. Inflation är ett trubbigt mått – det är en korg av sammanvägda priser. Som ni kan läsa här under så vägs kläder, livsmedel, hyror, hemelektronik och räntor in bland annat. Det verkar finnas en idé om att man ska inflationssäkra sina pengar – så att de inte ska minska i värde. Minska i förhållande till vad saker kostar. Men den som inte har några räntekostnader utsätts inte för samma inflation. På samma sätt kan priset på de livsmedel som du konsumerar öka mer än de som jag konsumerar. Därför är inflation trubbigt tycker jag. Och när någon vill kompensera sig för de ökande priserna så skapar det ett tryck på ökande priser. För att infria högre löner, eller större avkastning på kapital så behöver priserna oftast öka – vilket i sin tur ökar inflationen. Ja ni förstår. Inflation och ränta hänger ihop.

Det finns ett sätt att öka sina löner utan att samtidigt priserna måste öka – genom att omfördela lönekostnaderna inom ett företag. Skillnaderna mellan vd-ars löner och anställdas har ökat de senaste decennierna*. I mina ögon är det dags att börja ifrågasätta det snarare än att försöka inflationskompensera sina inkomster.

Sverige har deflation

Inflationen sjönk i februari till minus 0,2 procent. Det är den lägsta noteringen sedan 2009.

Konsumentpriserna steg med 0,4 procent från januari till februari, enligt Statistiska centralbyrån.   Inflationstakten var däremot negativ, minus 0,2 procent, vilket innebär deflation.

Framför allt är det fallande räntekostnader, lägre elpriser och sänkta priser på hemelektronik som ligger bakom de fallande konsumentpriserna (KPI) på helårsbasis. Däremot har priserna på livsmedel och kläder stigit, liksom hyran, enligt SCB.

*Skillnaden mellan anställdas och vd’s lön i JAK är 2,2. Hur stor är skillnaden där du jobbar?