JAK Italia satsar på att bli bank

Nyhet  •  2011-12-06 14:44 CET

Föreningen JAK Italia, som bildades 2008, har utforskat vilket utrymme den italienska lagen ger dem att bedriva en spar- och låneverksamhet inspirerad av svenska JAK Medlemsbank. Nu har de bestämt sig och de har valt ett ambitiöst och spännande mål: de vill bli bank, en kooperativ/medlemsägd bank, en typ av bank som i Italien benämns som Banca Popolare.

För att bli en italiensk medlemsbank ingår en fas där föreningen måste bilda en Organisationskommitté, Comitato Promotore, vars uppgift är att samla ihop det nödvändiga egna kapitalet, 5 miljoner euro, få den grundläggande bankkompetensen och vara samtalspartner med den italienska central banken under hela processen. Organisationskommittén bildades den 18:e november i Milano och 10 personer  ingår i den. Alla är medlemmar i Föreningen JAK Italia och två av dem har varit på kurs och studiebesök hos oss. Föreningen JAK Italia är medlem i JAK Medlemsbank.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom