JAK-skolan vill ha tårta

Nyhet   •   Nov 25, 2011 11:40 CET

Förra helgen hade vi en JAK-skola med 55 deltagare från hela Sverige: från Boden till Malmö, från Stockholm till Ragunda. Ett par danska deltagare från JAK Danmark skulle också ha kommit men de lämnade återbud veckan innan. Vi hoppas att de kan komma till nästa JAK-skolan. Vi träffades fredag eftermiddag i JAKs huvudkontor i Skövde och efter en rundvandring och en fika där medlemmar träffade bankpersonalen tog vi bussen till Axevalla Folkhögskola.

Där presenterade vi varandra, fick våra respektive rumnycklarna, åt en god middag och började vår program till kvällen. Deltagarnas valde mellan tre olika delkurser: JAKs syn ekonomi, Vår strategi för att växa och Kooperativa Principer, som är tre grundläggande pysselbitar i JAK Medlemsbank. Sedan lyssnade vi Mikael Malmeus, vår gästföreläsare som presenterade hans bok, Ekonomi utan tillväxt. Han hade mycket intressant att berätta och vi han knappt att ställa frågor till honom, men strax efter hans föreläsning var det dags till kvällsfika och fanns det tid för att fråga och diskutera med Mikael och med andra.

Under lördag körde vi många parallella delkurser, och vi ska inte namna alla nu men en beskrivning av alla delkurserna finns i den här länken.

Den enda tanke paus var den Kulturaktivitet som vi hade strax efter lunchen, där vi dansade och  sjöng och laddade energi inför en lång eftermiddag och kväll.

När eftermiddags delkurser slutade, samlades hela gruppen till en aktivitet som vi kallar Idéernas Workshop.. Vi delar oss i 10 grupper som diskuterar med varandra i 8 minuter vid olika bord, sedan bildas nya grupper och nya diskussioner startar. I varje bord finns ett diskussionsämne, till exempel: JAK's demokrati, Lokala Aktiviteter eller JAK's kommunikation utåt. Varje grupp skriver tankar/förslag i stora papper och nästa grupp som kommer till samma bord skriver också i samma papper. Det blev många idéer och förslag. En deltagare tog sig hem alla papper för att renskriva dem. Bilden är en anteckning som fanns i en av papperna.

”Hjälp oss att få tårta?” Ja, i JAK har vi en tradition där lokalavdelningar firar med tårta när en procent av befolkningen i området är medlemmar i JAK, som till exempel i JAK Nedansiljan (1 %), JAK Södra Hälsingsland (1,34 %) och JAK Norra Hälsingsland (1,13 %). Nästa tårta kommer kanske till JAK Härnösand, där är 0,85 % av befolkning medlemmar i JAK.

När Idéernas Workshop slutade var det dags för film, kvällsfika och bastu för dem som ville. Det var en lång dag med många intryck!

På söndag kom JAKs VD, Johan Oppmark, till skolan och presenterade ”läget på banken”, och därefter hade vi intervjuer med olika förtroendevalda inom JAK; representanter från styrelsen, etikrådet, valberedningen samt vår lekmannarevisor. Vi slutade med en tidig lunch kl 11.00, sedan tog vi den abonnerade bussen tillbaka till Skövde.

Nästa JAK-skola blir helgen den 9-11 mars 2012 och vi vill gärna se många nya och gamla deltagare. För att kunna delta på JAK-skola måste du först ha gått en grundkurs, ungkurs eller distanskurs. Titta i vår kalender om det finns någon kurs som passar dig. Annars kan du kontakta oss och vi hittar någon lösning.