JAKs stipendiat våren 2016

Nyhet   •   Maj 24, 2016 12:30 CEST

JAKs stipendium för studier i uthållig ekonomi, har våren 2016 tilldelats Gustav Broms, Uppsala universitet. Han får 10 000 kr för sitt planerade arbete om hur utvecklingsföretag har påverkat den lokala ekonomin i Vuollerim, Jokkmokks kommun.

Gustav Broms läser programmet Agronomi landsbygdsutveckling på Sveriges Lantbruksuniversitet, Uppsala. Syftet med kandidatuppsatsen är att beskriva hur framväxten av sex gemensamt ägda utvecklingsföretag har påverkat den lokala ekonomin i Vuollerim, Jokkmokks kommun. Det går att lära sig av Voullerim-invånarnas förmåga till inventering, utnyttjande och omsättning av resurser och kapital både lokalt och globalt.

Mer om Gustav Broms stipendium finns att läsa på JAKs hemsida

JAK Medlemsbank i Skövde delar varje år ut stipendium för studier i uthållig ekonomi. Stipendiet kan sökas av studenter på högskolenivå, inom områdena räntefri, rättvis och uthållig ekonomi.JAK Medlemsbank verkar i en folkrörelsetradition, och därför ses samspelet mellan ekonomiska och demokratiska processer som särskilt viktigt i bedömningen.