Medlemsantalet i JAK Medlemsbank ökar

Nyhet   •   Jul 03, 2013 15:09 CEST

Antalet medlemmar i JAK Medlemsbank är nu 38 697. En ökning med ca 1 000 medlemmar sedan årsskiftet. Unga medlemmar i åldrarna 16 - 30 år ökar dubbelt så mycket (5%) som snittet i hela JAK (2,4%). Det är ett resultat av bankens ungdomssatsning.

-  Vi ser att det numera är fler unga medlemmar som tar plats i organisationen, både vad det gäller att ta ansvar för bankens utveckling den demokratiska vägen men också genom att ivrigt delta i utåtriktade aktiviteter för att sprida kännedom om JAK och idén om räntefri ekonomi, säger medlemschef Ann-Marie Svensson.

Bankens ideellt aktiva medlemmar organiserar sig i lokalavdelningar. De lokalavdelningar som har ökat mest i % hittills i år är Höga Kusten & Sollefteå (4%), Lund (4%), Piteå-Älvsbyn (3%), Stockholm (3%), Falun-Borlänge (3%) och Örebro (3%).

-  Det som händer i Almedalen just nu kommer säkerligen att generera en del nya medlemmar. Dessutom har vi haft en fin ung-kurs i Jämtland i helgen som kan sprida ringar på vattnet bland de ungas vänner. För övrigt finns det en del lokala aktiviteter inplanerade under sommaren, som också syftar till att bli fler. Vi följer medlemsutvecklingen varje månad, säger Ann-Marie Svensson.

JAK Medlemsbank verkar för en stabil, rättvis ekonomi genom att medlemmarna kan spara utan ränta och erhålla lån till en låg kostnad. Dessutom driver banken ett folkbildningsarbete.