Rikt möte av perspektiv på ekonomi

Nyhet   •   Okt 14, 2010 13:23 CEST

Rapport från grundkurs i Hede

Det var verkligen inspirerande att få åka till Härjedalen och Hede lördagen den 2 oktober. Denna gång inte främst för att få uppleva den vackra fjällmiljön eller för att få se årets första snö utan för att få mötas i samtal om ekonomi. Det blev ett möte med öppna och engagerade diskussioner och ett generöst utbyte av perspektiv, erfarenheter och idéer där alla nio deltagare bidrog.

Jag slutar aldrig att förvånas över hur rikt ett möte mellan främlingar runt ämnet ekonomi kan bli. Men egentligen är det inte särskilt konstigt. När vi lyfter på ridån av fasta dogmer och svåra ord visar sig ekonomi som en formbar struktur av mänskliga val och värderingar. De frågor vi i JAK oundvikligen ställer, genom vårt utmanade av normen ränta, vår kritik mot det blinda fokuset på penningtillväxt samt vår betoning av hushållning av likasåväl Jord, Arbete och Kapital, utmanar oss både som individer och som samhällskropp.

En deltagare i Hedekursen utrycker att det bästa med kursen var ”att få en praktisk bild av ekonomi. Att ekonomi är mer än siffror”. Tack till oss medlemmar i JAK för att vi finns! På detta sätt bidrar vi till att berika människor, ge dem nya verktyg att hantera den verklighet vi lever i och på så sätt bidrar till att förändra samhället.

Det är också mycket inspirerande att få hålla till i lokaler som andas: de här kan vi, de här vill vi, vi gör de! Mats Andersson (ledamot i LA Jämtland/Härjedalen) och hans fru driver Pensionat Norrhede och där trivdes vi som fisken. Tack för öppna välkomna dörrar!

Sofia Hamrin

Ungdomskonsulent i JAK Medlemsbank