Stort intresse för JAK-kurser

Nyhet   •   Feb 02, 2011 16:58 CET

Det har varit en rivstart med många JAK-kurser runtom i landet under januari. Ida Qvarnström höll sin första grundkurs i Växjö.

Hej Ida! Hur kändes det att hålla grundkurs?
Bra! För det första var det jättekul att det var engagerade medlemmar här i krokarna som hörde av sig till mig och ville att jag skulle hålla i kursen. Sånt blir man ju glad för! Och sen var det ju såklart super att få hänga med trevliga intresserade människor en hel dag och prata om viktiga saker som engagerar och berör.

Det är många grundkurser nu i början av året runtom i landet. Hur kom det sig att det blev grundkurs i Växjö?
Det var två medlemmar som ville åka på JAK-skola i Skövde och fick reda på att de skulle ha gått en grundkurs först. Så då ringde de mig, och sen spred det sig till många fler. Vi har ingen lokalavdelning här, men däremot en väldigt aktiv grupp inom Omställning Sverige. Genom den gruppen fick informationen om kursen en väldig marknadsföring.

Vad pratade ni mest om?
Oj, svår fråga. Jag hade så skärpta deltagare på kursen så sparlånesystemet förstod de på ett kick. Då gick vi in på de riktigt stora frågorna istället, om hållbar ekonomi och omställning överhuvudtaget.Hur vi förändrar världen helt enkelt! Det blev mycket intressanta diskussioner, mest konstruktiva tycker jag.

Har du något tips som du vill dela med dig av?
Det är viktigt att lyssna! Jag utgår alltid från att man är klokare tillsammans. Det är roligare att diskutera saker tillsammans och tänka högt, än att en person ska stå och prata hela tiden. Visa gärna en film, det är ju väldigt enkelt bara man har uppkoppling. Det är också okej att inte kunna precis allt tycker jag. Det man inte kan går ju att ta reda på, antingen direkt på kursen via telefon eller internet, eller så kan man ju maila deltagarna senare. Och ha roligt! Man lär sig ju massor själv också.

Är du sugen på att hålla fler grundkurser?
Egentligen hinner jag inte, men det får jag göra ändå! Det är massor med folk som har hört av sig och inte kunde komma på den förra, så då får vi väl ordna en till! Helst skulle jag såklart vilja att det fanns fler informatörer så vi kunde dela på kurserna. Men det kommer säkert i takt med att det blir fler och fler som numera gått grundkursen här i Småland. Jag är också jätteglad för hjälpen med material vi fick från Lotta Stålklint med flera på JAK-kontoret, vilken fantastisk förening vi har!