Vadå, Ungdomskonsulent!? Och nu är vi två dessutom!

Nyhet   •   Aug 29, 2012 09:50 CEST

Sofia

Jag har fått en kollega! Åtminstone fram till årsskiftet kommer Hampus Nilsson att vara Ungdomskonsulent i JAK tillsammans med mig. Själv ska jag vara ledig och jobba två dar i veckan. Jag antar att du som inte mött oss i JAK tidigare inte heller har stött på en Ungdomskonsulent på bank tidigare.

JAK är ju speciellt. Vi är en folkrörelse som driver en egen bank kooperativt. Inte i syfte att gå med vinst utan i syfte att vara en bra bank för medlemmarna och att påverka samhället för en mer rättvis och hållbar ekonomi. Medlemmarna äger och styr banken enligt modellen en medlem, en röst. Ingen ska ha mer att säga till om för att denne tar stora lån eller sparar mycket pengar. Utan alla behandlas lika utifrån de riktlinjer vi gemensamt bestämt.

JAK klarar sig inte utan sina medlemmar! Medlemmar som äger, styr och nyttjar JAK! För att de ska kunna göra detta krävs att de får chansen att lära sig hur JAK fungerar, insyn i verksamheten, pepp och kunskap så att de kan engagera sig i rörelsen för rättvis ekonomi och att de får chans att träffas. Det är därför vi har en avdelning för Idé och medlemsstöd i JAK. Ungdomskonsulentens uppgift är att ge just ungdomar chansen att lära sig mer, dra nytta av JAK och att ta plats i JAK.

Att vara två är kul och jag hoppas ni får chansen att träffa Hampus för han är toppen! En chans som jag tycker att du som inte gått Ungkurs ska ta är att träffa honom på nästa Ungkurs i Umeå 21-23 september. Eller så ring honom, vet ja! Eller ring mig. Allt som rör JAK kan ni höra av er till oss om. Så här ser vi ut.

Nu är det dags att han får presentera sig själv.

Hampus

Ja, vem är jag?

Jag är en rätt aktiv kille som brinner för solidaritets- och omställningsfrågor. Friluftsliv, klättring, kallbad och att bara ha det bra tillsammans med vänner är också sådant som jag värdesätter högt. I JAK har jag varit aktiv medlem i två år och nu vikarierar jag som Ungdomskonsulent på halvtid. Nu när jag har JAK som huvudsyssla så vill jag ha kontakt med många av er unga medlemmar som är intresserade av de frågor vi tar upp. Jag vill höra hur ni tänker kring rättvisa, hållbarhet och ekonomi. Hör med oss hur ni kan vara med, kom med idéer och ta chansen att vara med och ta plats i vår levande folkrörelse!

Jag och Sofia hjälps åt i detta arbete och ni är varmt välkomna att var med!

Somriga hälsningar

Hampus Nilsson & Sofia Hamrin

Här finner du våra kontaktuppgifter