Välkomna till den nya hemsidan

Nyhet   •   Feb 02, 2011 11:34 CET

På våra JAK-skolor, som börjar i JAKs huvudkontor i Skövde, har vi en rundvandring i kontoret där deltagarna träffar personalen på kontoret. De ställer då frågor om konto, lån, JAKs interna ekonomi, folkbildning i JAK osv. En vanlig fråga till IT-avdelningen är om vi använder öppen källkod i vår verksamhet. Ett dataprogram med öppen källkod innebär att källkoden är tillgänglig att använda, läsa, modifiera och vidaredistribuera för den som vill.

Vi är positiva till öppen källkod och lanserar nu stolt vår nya hemsida som är byggt i Drupal. Den nya hemsidan är uppbyggd utifrån den gamla, men med ett antal nya funktioner. Till exempel en mer modern kalender där medlemmarna kan lätt annonsera sina arrangemang eller länka direkt till olika sidor, som till exempel till våra stödsparprojekt. Det är funktioner som länge har efterfrågats från många medlemmar. Nu kan är det enkelt att länka till JAK från bloggar, hemsidor, facebook, twitter osv.

Genom att använda Drupal är vi med i Drupalkollektivet och det betyder att vi inte är bara användare av programvaran utan att vi kan vara med och förbättra den. Det är ett sätt att jobba som hänger ihop med hur vi arbetar i JAK som förening.

Läs mer om idéer kring öppen källkod i VD Johan Oppmarks blogg.

Välkommen till den nya hemsidan!