Växande internationellt intresse för räntefritt banksystem.

Nyhet   •   Aug 24, 2012 09:00 CEST

Foto: Amanda Svensson

Under sommaren har vi nåtts av flera glädjande notiser från olika delar av vår värld. JAK har blivit inbjuden till en kvinnoorganisation i Nigeria som jobbar med mikrokrediter och empowerment. Vår informatör Núria Albet har varit i Baskien och hållit föredrag. Den 30 augusti får vi besök av två kvinnor från Kongo som är i Sverige och skriver sin Master-uppsats om mikrokrediter – deras resa har finansierats av Missionskyrkan. Michele Claudya, och några andra studenter i företagsekonomi har startat en ideell förening som har som syfte att utveckla en JAK-liknande sparkassa i Frankrike. Michele besökte sommarseminariet i Älvkarleby. Och så har JAK Italia haft sin första grundkurs, Mattias Cocco rapporterar:

”Från 13de till 15de juli hade vi vår första jakskola i Italien. Förutom den gamla kärnan av 5 individer var det 15 stycken helt eller nästan nya medlemmar. Vi tillbringade ett lärorikt och trevligt veckoslut i Alcatraz... Nej, inte fängelset, den här strukturen http://www.alcatraz.it/ ett ställe i Umbria nära Perugia, grundat av Jacopo (son till Dario Fo, italiensk nobelpristagare i literatur, en unik artist).  Dagtid höll vi seminariesessioner, vi åt tillsammans och vi diskuterade fridfullt på kvällarna och under pauserna (även vid poolen ;-))

Det var väldigt givande för oss alla, de nya lärde sig mycket och frågade mycket, det är troligt att några kommer att engagera sig, de har fått höra mycket om jak och de har fått veta och fråga om alla detaljer om projektet att bilda en bank. Detta ger oss förnyade energier och extra övertygelse om att allt det här verkligen har en skaplig chans att gå i land!”

Vi önskar JAK Italia och Frankrike fortsatt lycka till och välkomnar studenterna från Kongo, liksom vi stöttar alla initiativ efter förmåga.

Om du vill bli en del av vårt internationella nätverk så är du välkommen att hör av dig till miguel.ganzo@jak.se