Vind i Seglen under politikerveckan i Almedalen

Nyhet   •   Jul 17, 2012 15:05 CEST

JAK Medlemsbank har varit med på Almedalsveckan med en grupp av unga medlemmar som hann göra många intressanta saker på två dagar. Bilden ovanför är från en aktion vi genomförde tillsammans med Klimataktionen och nätverket Steg3. Vi kallade det för Almedalslyftet och det vi gjorde var att dela ut kort med frågor som problematiserar kring tillväxtbegreppet. När besökarna väntade på Fredrik Reinfeldts tal gick vi och delade ut våra frågor från ”silverfat”. Vi fick en väldigt bra respons med många nyfikna som bad om att få ett eller flera kort från silverfaten.

Vår bas och vårt hem under Almedalsveckan var den fina Skonaren Vega, placerad i Visbys Inre Hamn. Där sov vi och där arrangerade vi vårt seminarium med namnet ”Varning för diskonteringsräntan” vilket också fanns med i det stora programmet för Almedalsveckan. Diskonteringsränta är en kalkyl som ofta används när man gör underlag för investeringsbeslut. Vi har skrivit om diskonteringsräntan i JAKs blogg vid flera tillfällen.

Ute på gatorna ställde vi en fråga till Almedalsbesökare: hur mycket pengar ryms i jorden? För att visualisera idén om ekologiska gränser för ekonomin gick vi runt med ett miniatyrjordklot i plexiglas som Almedalsbesökare fick lägga pengar i, samt gissa hur mycket pengar som skulle få plats i klotet alternativt skulle hinna samlas in under veckan. Den som har gissat närmst ska nu få välja vilken organisation pengarna ska skänkas till. Du kan läsa mer om detta på www.jak.se/almedalen.

Dessutom var vi runt på många seminarier med JAK tröjor, ställde frågor och spred information.

Så skriver två av medlemmarna som var med i gruppen:

"Kul och bra sätt att träffa andra JAK medlemmar för att tillsammans förmedla JAKs ideologi."
"Intensivt, spännande, utvecklande och en underbar sammanhållning JAK medlemmarna emellan!"
"Ett perfekt tillfälle för JAK att komma in i den politiska debatten."

Några av våra medlemmar fick också chansen att bli intervjuade. Det resulterade i en artikel i Borås Tidning,  Vind i seglen för bank utan ränta (publicerad den 8 juli).

Vi hann också arrangera en JAK-grundkurs i Visby. Det finns ingen JAK Lokalavdelning på Gotland. Men kanske det är dags att starta en? Så tänkte i alla fall några grundkursdeltagare och vi ska kalla alla medlemmar från området till en träff den 5:e september i Visby stadsbibliotek, för att kolla hur stort intresset är.

Kolla här vårt webbalbum från Almedalsveckan!