Ingen utdelning till JAK Medlemsbanks ägare - i år heller

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2011 14:14 CET

Nu tävlar affärsbankerna om att meddela hur mycket vinst de har gjort och hur mycket de ska dela ut till sina ägare. Det är pengar som kommer från kunderna, som får betala mer i lånekostnader samtidigt som de får mindre ränta på sparade pengar. Det så kallade räntenettot ökar.

- JAK Medlemsbank är en kooperativ medlemsägd bank som inte heller i år delar ut några pengar till sina ägare, säger Johan Oppmark, VD för banken. Bankens syfte är att skapa bra tjänster för sina medlemmar. Det gör vi genom att tillhandahålla räntefria lån och sparande där ingen kan tjäna pengar på någon annans bekostnad. Den medlemsavgift och lånekostnad som tas ut ska täcka bankens kostnader. Det positiva resultat som uppnås används till bankens utveckling av förbättrade och nya tjänster, dvs förbättrad nytta för medlemmarna.

Precis som sades i radioprogrammet Plånboken i radions P1 har JAK samma insättningsgaranti som alla andra banker. Banken är kontrollerad av Finansinspektionen som övriga banker. Däremot tar programmet bara upp den ena sidan av bankens syfte. JAK Medlemsbanks verksamhet bygger på en långsiktig syn på ekonomi. Den kostnad som betalas för lånen är fast och ger låntagaren kontroll över sina kostnader oavsett kriser i ekonomin.

Bankens medlemmar består framförallt av privatpersoner men även organisationer och företag som använder banken för lån och sparande. Många är engagerade i diskussioner om hur en rättvis och schysst ekonomi ska se ut och vänder sig mot den girighetsekonomi som präglar dagens samhälle.