JAK Medlemsbank är rustade för många nya medlemmar

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2011 10:00 CET

På lördag den 5 november organiseras Bankbytardagen Sverige, inspirerad av den amerikanska Bank Transfer Day. Människor uppmuntras att flytta sina pengar från storbankerna till icke-vinstdrivande banker. Arrangemanget är en del i den globala rörelse som fick ny fart genom Occupy Wall Street och som nu växer runtom i världen och i Sverige.

JAK Medlemsbank är ett huvudalternativ som bankbytardagen tipsar om för den som byter bank. På JAK-kontoret välkomnar man rörelsen och är redo att ta emot nya medlemmar.

– Viktiga förändringar kan inte komma från auktoriteter med diffusa syften, utan måste komma från en bred diskussion med värderingar som bas, säger JAK Medlemsbanks bankchef Magnus Frank. Den här rörelsen är viktig och pekar på stora problem i det ekonomiska systemet.

Banken betonar att ekonomi är något alla kan vara med och diskutera. Ekonomins spelregler är formade av människor. Stämmer de inte med våra värderingar, kan vi förändra spelreglerna.

JAK Medlemsbank är en kooperativ bank där ingen kan bli vinnare på någon annans bekostnad.

– I en rättvis och räntefri ekonomi är alla vinnare, säger bankens stf VD Karin Nordström. Hela vår verksamhet bygger på det stora engagemang som finns bland våra medlemmar runtom i landet.

JAK Medlemsbank är en rättvis och demokratiskt styrd bank utan räntor. Vi lånar ut omkring 200 miljoner kronor per år på räntefri grund. Som medlem i JAK är du med och tar ansvar för en långsiktigt hållbar ekonomi.