JAK Medlemsbank öppnar kontor i Uppsala

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 14:14 CEST

Den 12 september öppnar JAK Medlemsbank ett tillfälligt bankkontor i Hågaby utanför Uppsala. Detta är ett av tio tillfälliga bankkontor som JAK öppnar i år, och en målsättning är att cykla mellan så många av dessa kontor som möjligt för att uppmärksamma transportmedlens miljöpåverkan.

- Vi tar cykeln för att göra andra uppmärksamma på de miljöval som vi själva kan påverka. Räknar man på hur snabbt en bil egentligen går om man räknar in all tid som krävs för att ha bilen, så kommer man fram till att bilen inte går fortare än 10 km/timme och så fort kan man cykla utan problem, säger Per-Erik Persson, ungdomskonsulent och samordnare för projektet ”Banken kommer”.

Den miljövänliga aspekten av JAKs lånesystem är bara en sak som kommer att tas upp denna dag, när JAKs räntefria sparlåne system kommer att presenteras och diskuteras.- Vårt bidrag till miljön är miljövänliga lån. Våra lån uppmuntrar till långsiktigt tänkande och eftersom vi inte ger någon avkastning till varken sparare eller ägare så håller vi nere belastningen på miljön, säger Anders Hällbom, medlem i JAK Medlemsbank Uppsala

I Hågaby kommer JAK att finnas på plats med bankpersonal och medlemmar mellan kl 11 och 16.

JAK Medlemsbank är en av två medlemsbanker i Sverige. 1965 startade föreningen sin verksamhet och fick 1998 bankoktroj (tillstånd att driva bank), idag är 36 500 medlemmar i JAK. Tillsammans sparar medlemmarna över en miljard kronor och utlåningen till medlemmarna uppgår till 890 miljoner kronor. Bankverksamheten drivs från Skövde. I 25 lokalavdelningar, från Malmö i söder till Boden i norr, sprider ideellt aktiva medlemmar information om banken och om vikten av att våga prata ekonomi och att tillsammans lära sig om hur man kan förändra villkoren i ekonomin till att bättre passa sina värderingar.

Kontaktuppgifter:

Anders Carlborg, JAK Uppsala, anders_carlborg@hotmail.com tel 073-9945670

Per-Erik Persson,, samordnare JAK Medlemsbank, per-erik.persson@jak.se , 0500-464552,

mobil 0705-76 31 86

Miguel Ganzo, JAK-konsulent, miguel.ganzo@jak.se , 0734-61 30 36