JAK Medlemsbank välkomnar skärpta regler för bonusar

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2010 13:42 CET

Som enda bank i Sverige välkomnar JAK Medlemsbank förslaget till skärpta regler för bonusar inom bankerna.

- Både Finansinspektionen och finansministern är på krigsstigen mot de stora bonusar som betalas ut till ledningen inom bankerna. Problemen är liknande i många länder, vilket hotar förtroendet för bankerna. Vi som medlemsägd bank applåderar detta initiativ, säger Johan Oppmark som är VD på JAK Medlemsbank.

Att i tider av ekonomisk lågkonjunktur då staten dessutom går in med stora summor stödpengar till bankerna, genomföra bonusprogram som är långt utanför rimlighetens gräns har fått både finansminister Anders Borg och Per Håkansson som är chefsjurist på Finansinspektionen att ilskna till.

Finansministern  funderar på ett införande av straffskatt på bonusar till ledningen för banker. Han har även diskuterat detta med sin brittiske kollega Alistair Darling.

- Banker är serviceföretag till sina kunder och borde finnas till för kunderna, inte tvärtom. Signalerna man sänder ut när man betalar ut ohyggligt stora bonusar till ledningen samtidigt som man befinner sig i en lågkonjunktur är beklämmande. Det är förståligt att både staten och branschens tillsynsorgan reagerar på detta ofog. Vi strävar efter ett sundare ekonomiskt beteende och välkomnar därför förslaget från Finansinspektionen på skärpta regler för bonusar inom bankerna, säger KarinMalin Ekström som är ordförande i JAK Medlemsbank.

JAK medlemsbank - med 36 000 medlemmar - har som enda bank i Sverige ett system där man inte betalar ränta på sina lån utan endast en administrativ avgift i utbyte mot att man förbinder sig att spara i banken när man tar ett lån.

Systemet bygger på att medlemmarna har behov av att låna vid olika perioder i sina liv. En del sparar, andra lånar och några både sparar och lånar samtidigt.

För mer info, se www.jak.se

Kontakt:

Johan Oppmark, VD

johan.oppmark@jak.se

Fakta om JAK Medlemsbank:

Huvudkontor i Skövde

Ca 36 000 medlemmar runtom i Sverige

Balansomslutning på knappt en (1) miljard kronor.

Årlig nyutlåning på ca 150 miljoner.

JAK Medlemsbank arbetar aktivt med att bekämpa räntans skadliga effekter.

www.jak.se