Nästan 100 procent godkänt

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2016 15:30 CET

Igår onsdag offentliggjorde Fair Finance Guide årets granskning av hur hållbart bankerna investerar. JAK Medlemsbank har förtydligat sina hållbarhetskrav och ställer sig i år bakom 91 procent av de viktigaste standarderna och konventionerna inom hållbarhet och socialt ansvar. Högst betyg (100 procent) har JAK inom mänskliga rättigheter, biologisk mångfald och arbetsvillkor.

JAK Medlemsbank har relativt låga hållbarhetsrisker eftersom den bara lånar ut till små företag som är verksamma i Sverige. Banken lånar inte ut pengar till företag som är aktiva inom bland annat vapen, gruvor och fossila bränslen. På grund av banksekretessen redovisar JAK inte öppet vilka företag som banken ger lån till.

Hemsidan fairfinanceguide.se har drygt 20 000 besökare som närmare presenterar bankernas uppnådda hållbarhetsprocent inom olika temaområden.

Fair Finance Guide grundades 2009 i Nederländerna och har sen dess lyckats påverka banker och försäkringsbolag i åtta länder: Nederländerna, Sverige, Frankrike, Japan, Indonesien, Belgien, Tyskland och Brasilien. Sedan 2015 finns initiativet i Sverige.

JAK Medlemsbank är en demokratiskt styrd bank som bedriver räntekritisk verksamhet Vi lånar ut omkring 200 miljoner kronor per år på räntefri grund. Som medlem i JAK är du med och tar ansvar för en långsiktigt hållbar ekonomi.

Besök vår hemsida: www.jak.se