Jaktia Jönköping i Hulukvarn Arena

Jaktia inviger norra Europas största arena för jakt, fiske och hund i Jönköping

Nu öppnar Jaktia Jönköping i Hulukvarn Arena, norra Europas största inomhussatsning på jakt och friluftsliv. Över 7000 kvadratmeter med skjutbanor och butik gör Jönköping till ett självklart resmål för alla i Sverige med intresse för svenskt jakt- och vildmarksliv. Den 10-11 augusti invigs första etappen.

Ta jägarexamen på en fullskalig löpande älgbana inomhus i Jönköping. Det är en av möjligheterna som erbjuds i Hulukvarn Arena, Jaktias nya multianläggning för jakt, fiske och hund. Med över 7000 kvadratmeter är satsningen den största i sitt slag i norra Europa. Invigningen av första etappen sker den 10-11 augusti med chans för besökarna att träffa de ledande aktörerna inom branschen.

– Vi vänder oss till alla som är intresserade av fiske, jakt, hund och friluftsliv. Alla som tycker om att vara ute i naturen kommer att känna sig välkomna hos oss. Det här är en satsning som kommer att bli en upplevelse i sig, säger Christian Larsson, vd för Jaktia i Jönköping.

Arenan har tagit tre år att slutföra och är uppförd i grovt timmer i Hulukvarn, strax väster om Jönköping. Förutom älgbana kommer det att finnas ytterligare skjutbanor med möjlighet till pistolskytte, pilbåge och lerduva. Den stora hundträningshallen i arenan uppfyller kraven för agility. Under invigningen den 10-11 augusti slår portarna upp för den stora butiken med vapenbunker. Senare under hösten öppnar även skytteavdelningarna och restaurangen med fisk- och viltmeny.

Möter folkligt intresse

Inspirationen till Hulukvarn Arena kommer ursprungligen från USA och Centraleuropa, där det redan finns liknande anläggningar. Nu ges alltså även entusiaster i Skandinavien möjlighet till att fördjupa sitt intresse med nya upplevelser, shopping, utbildningar, konferenser och andra event under ett och samma tak.

– Jakt, fiske och friluftsliv är en folklig sysselsättning i Sverige. Det finns en bred förankring för de här aktiviteterna som är unikt för den här delen av världen. Det vill vi kunna möta med Jaktia Jönköping i Hulukvarn Arena. Det kommer att finnas något för alla, oavsett plånbok, oavsett om man bor i staden eller på landet och oavsett vilket naturintresse man har, säger Christian Larsson.