WWF Namibia och Jambo Tours samverkar för rätt och vist resande

WWF Namibia och Jambo Tours samverkar för rätt och vist resande

WWF i Namibia har valt Jambo Tours till nordisk partner. Samarbetet innebär satsningar på resor till Namibias skyddade naturområden, så kallade conservancies.

– Namibia är stort till ytan och är mycket glesbefolkat. Det erbjuder enorma, öppna vidder, enastående bergslandskap, och ett mycket rikt djurliv. Möjligheterna att utveckla turismen är unika, men innebär samtidigt en stor utmaning. Det måste ske småskaligt; i respekt för miljön och i nära samarbete med lokalbefolkningen. Att vi blir partner till WWF Namibia är en viktig del i vårt arbete att erbjuda hållbara alternativ till våra resenärer – det vi kallar rätt och vist resande, säger Kent Wallstedt, vd för Jambo Tours.

Miljöarbetet i Namibia är ett framgångsexempel som har uppmärksammats internationellt. Genom kraftfulla satsningar, både på regeringsnivå och via organisationer som WWF, har oroväckande miljötrender lyckats vändas. Idag ökar djurbeståndet, inklusive utrotningshotade arter som den svarta noshörningen. Samtidigt har landsbygden vitaliserats och tusentals nya arbetstillfällen har skapats inom djurvårds-, miljö- och besöksnäringen. Till detta kommer satsningar på landsbygden i stort, genom exempelvis förnybara energikällor, bättre avfallshantering och ekologiskt anpassade VVS-system. Eftersom lokalbefolkningen får del av vinsten möjliggörs också ytterligare satsningar inom utbildning och sjukvård.

Idag finns ett 80-tal conservancies i Namibia. De upptar en yta motsvarande nästan hela Götaland och Svealand, och fler områden är under utveckling. Genom samarbetet med WWF Namibia bidrar Jambo Tours till att den positiva utvecklingen fortsätter.

Jambo Tours är utvald som nordisk partner efter en process där WWF Namibia har utvärderat flera researrangörer. Den svenska biståndsmyndigheten SIDA medfinansierar WWF Namibias projekt fram till slutet av 2013 genom så kallad Aktörssamverkan. Det är ett sätt att bidra till uppstarten av projekt av ömsesidigt intresse, där den fortsatta satsningen har egen ekonomisk bärkraft.

– Alla tjänar på detta. Lokalbefolkning, våra resenärer och inte minst djur och natur. Namibias conservancies skapar nya förutsättningar för fortsatt växande djurbestånd och ekologi i balans, samtidigt som de bidrar till ekonomisk tillväxt och framtidsmöjligheter för lokalbefolkningen, säger Kent Wallstedt.

I Jambo Tours åtagande ingår att öka antalet nordiska resenärer till Namibias naturområden. Som ett led i detta lanseras nu de nya Jambo Safari-resorna Expedition Namibia och Med vingar över Namibia, med naturupplevelser och boende på lodger inom WWF Namibias projekt.

För vidare information, kontakta marknadschef David Karlsson, telefon 08-506 989 03 eller mobil 073-388 8996