Digitaliserad energiagenda som motor

Lyssna på avsnitt 23 av Jämtkrafts podcast Framtidskraft

Märtha Rehnberg och Ingrid Hagberg från den danska tankesmedjan Dare Disrupt – vågar precis som namnet antyder störa. Deras analys av energisektorn är digital, utmanar och leder fram till den provocerande frågan: Vad händer när energin blir gratis?

De börjar med att måla upp en energisektor som har potential. Här finns redan innovation och en vilja till grön omställning och ett mer hållbart energisystem.

– Det är en inspirerande bransch som attraherar många kloka och smarta människor med mycket innovation i sig, säger Ingrid Hagberg.

Men, lägger hon till. Det finns också stora utmaningar att ta tag i, till exempel att släppa taget om den ”fossila pengapungen” som alltför många av branschens aktörer klamrar sig fast vid likt en ”snuttefilt” för att få trygghet och stabilitet. Märtha Rehnberg fyller i:

– Att fortfarande tänka på energisystemet som ett väldigt centraliserat system med ”heavy assets” är kanske det som jag ser som den största utmaningen just nu.

Nyckeln är kompetens inom AI

Märtha Rehnberg och Ingrid Hagberg utmanar dagens tankesätt och har fokus på dem som inte tänker som energibranschen gör traditionellt.

– Det finns de som tänker i det gamla fossila centraliserade och sedan finns det de som driver en mer digitaliserad energiagenda och mer distribuerat, säger Märtha Rehnberg.

Nyckeln är kompetens inom digitalisering och AI framför tung ingenjörskunskap, menar de. De ser ett sammankopplat och sammanlänkat energisystem med ny teknik och skräddarsydda digitala lösningar som vägen framåt.

– Kan vi skapa ett mycket mer flexibelt system med många olika energikällor med hjälp av digitala teknologier så kan vi också skapa ett mycket bättre energisystem och där måste det finans en förståelse för vad de digitala teknologierna kan, säger Ingrid Hagberg.

När saker blir gratis ser vi nya affärsmodeller

Och för att förstå behövs teknisk intuition. Det är ett av deras absoluta favoritbegrepp och ger svar på hur företag ska lyckas navigera när det är stora förändringar som kommer snabbt. Teknisk intuition handlar om att förstå vad tekniken kan bidra med och den intuitionen behöver breddas för de företag som vill hänga med – inte detaljkunskap utan generell kunskap bland alla.

Märtha Rehnbergs och Ingrid Hagbergs analys av energisektorn leder rakt mot den frågan som vi helst inte vill ställas inför:

– Varenda industri måste titta på den superprovocerande frågan: vad händer när saker blir gratis? Och plötsligt ser vi faktiskt nya affärsmodeller. När bilden blev gratis möjliggjorde det Snapchat och Instagram, men också scanning i våra sjukhus som i dag hjälper oss att scanna lungor omkring Corona, gratis bilder ligger bakom de algoritmer som skapar självkörande bilar. Och samma fråga måste vi ställa oss när energin blir gratis, säger Märtha Rehnberg.

LYSSNA I MOBILEN

Ladda ner en podcast-app för att lyssna på podcasten i din mobil. Vi finns bland annat på Spotify, iTunes, Acast och PodBean.

• Jämtland

Karin Bodén